Bixia logo
Meny

Rekordmånga ser över sitt elavtal

Antalet samtal till elbolaget Bixias kundtjänst har ökat med 40 procent de senaste månaderna. Anledningen är förstås det höga elpriset som gör att kunderna vill ha råd och rekommendationer kring vilket elavtal de ska välja.

 

 

Vi har haft extremt höga elpriser på den nordiska elbörsen sedan i somras, under september låg snittpriset på 87 öre per kWh och i södra Sverige var det ännu högre, där fick man betala 1,23 kronor.

– Det är det högsta priset någonsin, vilket naturligtvis drabbar kunder som har rörligt elavtal. Nu är det många kunder som oroar sig för vinterns elpris då efterfrågan på el stiger vilket kan leda till ännu högre priser, säger Kyra Nilsson, försäljningschef på Bixia.

Nytt elavtal har fått en uppsving

De stora företagskunderna som driver en elintensiv verksamhet har ofta en så kallad portföljförvaltning som eliminerar stora delar av elhandelns risker och kan dra nytta av elmarknadens svängningar. Mindre förbrukare som små företag och privatpersoner är oftast hänvisade till fast eller rörligt elprisavtal.

Det är inte lätt att som privatperson veta när det är dags att binda sitt elpris eftersom där är så många parametrar som styr elprisutvecklingen.

– Det gör att man oftast är ute för sent, när det fasta priset är högt. Därför har vi tagit fram en ny produkt som våra egna krafthandlare förvaltar. Det är ett mixat pris där vi kombinerar tryggheten i ett fast pris med möjligheterna i ett rörligt pris. Det innebär att även privatpersoner och mindre företag kan köpa el på stora kunders villkor och på så sätt minimera risken. Det här avtalet har blivit mycket populärt de senaste månaderna, förklarar Kyra Nilsson.

För mer information kontakta:

Kyra Nilsson, Försäljningschef Bixia
kyra.nilsson@bixia.se
073-053 89 01

Marie Lorentzon, presskontakt
marie.lorentzon@tekniskaverken.se
013-20 92 63

Publicerad 2021-10-13 09:12
Uppdaterad: 13 oktober 2021