Just nu är det många som ringer till oss och väntetiden är längre än normalt. Vi besvarar alla våra ärenden i turordning.
Du kan lösa många av dina ärenden genom att logga in på Mina Sidor och här kan du få svar på många frågor om elpriset och elmarknaden.

Regeringen har nu kommit med ett förslag om högkostnadsskydd för höga elpriser, mer information hittar du hos Svenska Kraftnät:
Stöd till elanvändare - Svenska Kraftnät

Bixia logo
Meny

Faktura och betalning

Att betala elräkningen via autogiro eller e-faktura är både praktiskt och miljövänligt, men du kan även få räkningen via Kivra eller e-post. Välj det alternativ som passar dig bäst.

Ny faktura med Billogram

Vi vill göra det enklare för dig att ta emot, läsa och betala dina fakturor. Därför byter vi fakturaleverantör till Billogram under 2022. Du kommer kunna betala på precis samma sätt som tidigare, men din faktura får ett nytt utseende och ger dig tillgång till en rad smarta fakturatjänster. Självklart påverkas inte dina kostnader av förändringen.

Våra betalsätt

Vi rekommenderar en kombination av betalsättet autogiro och distributionssättet e-postfaktura.

Autogiro – automatisk betalning

Med autogiro dras summan automatiskt från ditt bankkonto. Det enda du behöver hålla koll på är att det finns pengar på kontot. Autogiro är ett smidigt sätt att förhindra betalningspåminnelser och förseningsavgifter.

Ansökan med BankID

Du ansöker om autogiro via din digitala Billogramfaktura. Instruktion för hur du gör hittar du hos Billogram.

Aktivera autogiro - Billogram

Har du inte åtkomst till din digitala Billogramfaktura (du får din faktura på posten) kan du antingen logga in på Mina sidor, där du hittar länk till din digitala Billogram-faktura, eller anmäla att du vill ha e-postfaktura.

Anmäl e-postfaktura

Vid nästa faktureringstillfälle med e-faktura har du möjlighet att ansöka om autogiro via din digitala Billogramfaktura.

Ansökan om du saknar BankID

Har du inte BankID behöver du kontakta kundservice för att få en blankett som du fyller i och skickar in till oss.

Kundservice

Swish

Swish är en betaltjänst som gör att du kan betala din faktura med pengar från ditt bankkonto via mobiltelefonen. Om du har valt digital faktura finns det en knapp för detta på den. Klicka på den och följ instruktionerna för att göra en Swishbetalning.

Du ansluter dig till Swish på din internetbank. Där kopplar du ihop ditt bankkonto med ditt mobilnummer.

E-faktura – via din internetbank

E-faktura är ett betalningssätt för dig som vill ha fakturan direkt till din internetbank. Där kan du bestämma när under månaden du ska göra din inbetalning.

Det smidigaste sättet att anmäla e-faktura är via din internetbank. Här är länkar till några av de största bankerna i Sverige.

Länsförsäkringar | Swedbank | Nordea | SEB | Handelsbanken

Våra distributionssätt

Vi rekommenderar en kombination av distributionssättet e-postfaktura och betalsättet autogiro.

E-postfaktura – minskad miljöpåverkan

Fakturan kommer varje månad, precis som tidigare. Skillnaden är att den levereras till din e-postadress. På det sättet sparar vi på papper och transporter, riktigt bra för miljön*. Det enda du behöver hålla koll på är din inkorg och att betala fakturan på vanligt vis.

Anmäl e-postfaktura

Kivra - din digitala brevlåda

Bixia är anslutet till Kivra, en digital och personlig brevlåda som du kommer åt via din dator, surfplatta och mobil var du än befinner dig i världen. Det är smidigare för dig och dessutom mycket bättre för miljön när vi inte behöver skicka pappersbrev.

Kivras webbplats

Post

Du kan givetvis få din faktura till din brevlåda om du vill det. Men vi förespråkar våra andra distributionssätt för att spara på papper och transporter - för miljöns skull*.

 

* Källa: Assestment of media and communication from a sustainability perspective av Åsa Moberg, KTH 2010. ISBN 978-91-7415-636-2.

Uppdaterad: 01 november 2022
Kontakta sidansvarig