Bixia logo
Meny

Faktura och betalning

Att betala elräkningen via autogiro eller e-faktura är både praktiskt och miljövänligt, men du kan även få räkningen via Kivra eller e-post. Välj det alternativ som passar dig bäst.

Välj e-faktura eller e-postfaktura

Allt vi kan göra för miljön är viktigt, stort som litet. Istället för att skicka en pappersfaktura med posten till dig föreslår vi kort och gott att vi skickar din faktura digitalt. Det förenklar för dig, dessutom gör du miljön en tjänst. Inga papper, kuvert eller transporter behövs.

Betalsätt

Bixia rekommenderar en kombination av e-postfaktura och autogiro.

E-postfaktura – minskad miljöpåverkan

Fakturan kommer varje månad, precis som tidigare. Skillnaden är att den levereras till din e-postadress. På det sättet sparar vi på papper och transporter, riktigt bra för miljön*. Det enda du behöver hålla koll på är din inkorg och att betala fakturan på vanligt vis.
En rekommendation är att kombinera e-postfaktura med autogiro.

* Källa: Assestment of media and communication from a sustainability perspective av Åsa Moberg, KTH 2010. ISBN 978-91-7415-636-2.

Autogiro – automatisk betalning

Med autogiro dras summan automatiskt från ditt bankkonto. Det enda du behöver hålla koll på är att det finns pengar på kontot. Autogiro är ett smidigt sätt att förhindra betalningspåminnelser och förseningsavgifter. För att spara på klimatet föreslår vi att du kombinerar autogiro med e-postfaktura.

Det smidigaste sättet att anmäla autogiro är via din internetbank. Nedan är länkar till några av de största bankerna i Sverige.

Länsförsäkringar | Swedbank | Nordea | SEB | Handelsbanken

E-faktura – via din internetbank

E-faktura är ett betalningssätt för dig som vill ha fakturan direkt till din internetbank. Där kan du bestämma när under månaden du ska göra din inbetalning. Fyll i formuläret för e-faktura alternativt så kan du anmäla via din internetbank nästa gång du betalar räkningar.

Det smidigaste sättet att anmäla e-faktura är via din internetbank. Här är länkar till några av de största bankerna i Sverige.

Länsförsäkringar | Swedbank | Nordea | SEB | Handelsbanken

Kivra - din digitala brevlåda

Bixia är anslutet till Kivra, en digital och personlig brevlåda som du kommer åt via din dator, surfplatta och mobil var du än befinner dig i världen. Det är smidigare för dig och dessutom mycket bättre för miljön när vi inte behöver skicka pappersbrev.

Kivras webbplats

Vanliga fakturafrågor

Hur anmäler jag e-faktura?

Du kan anmäla e-faktura via vår webbplats:

Faktura och betalning

Du kan även anmäla det via din internetbank eller kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30 eller mejla dina personuppgifter, vilken bank du har och din mejladress till kundservice@bixia.se

Har ni fått in betalningen för min faktura?

Detta kan du enkelt se genom att logga in på Mina Sidor.

Observera att det kan ta 1-2 bankdagar innan betalningen har registrerats på Mina Sidor

Hur anmäler jag autogiro?

Det smidigaste sättet att anmäla autogiro är via din internetbank.

Länsförsäkringar | Swedbank | Nordea | SEB | Handelsbanken

Men du kan även kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30 eller genom att mejla kundservice@bixia.se

Har ni någon fakturaavgift?

Nej,  elleverantörer och elnätsföretag får inte kräva fakturaavgift eller avgift för fakturaunderlag.

Varför har jag fått två fakturor för min el?

För att få el behöver du ha ett elnätsavtal och elhandelsavtal. Det innebär att du får två separata fakturor om du inte bor i ett område där Bixia idag har samfakturering.

Vi har samfaktureringsmöjlighet med:

  • Tekniska Verken (Linköping/Katrineholm)
  • Mjölby-Svartådalen Energi
  • Alvesta Energi
  • Oxelö Energi

Du kan läsa mer om detta på Energimarknadsbyrån förklaring till elräkningen.

Vad är skillnaden mellan e-faktura och e-postfaktura?
  • E-faktura går direkt till din internet bank för godkännande
  • E-postfakturan går till din mejl i form av en .pdf-fil
Vad händer om man råkar betala fakturan flera gånger?

Betalar du via autogiro kommer pengarna att föras tillbaka till ditt bankkonto.

I annat fall så får du en utbetalningsavi om beloppet överstiger 1000kr, annars inkluderas pengarna i nästkommande faktura.

Varför får jag fakturorna varje månad?

Med start januari 2021 har vi gått över till att skicka fakturorna månadsvis till samtliga kunder.

Tyvärr har vi inte längre möjlighet till att fakturera varannan månad eller kvartalsvis.

Varför har jag fått en påminnelse trots att jag har autogiro?

Kontrollera först om beloppet har dragits från ditt konto. Har det inte dragits så ber vi dig kontakta din bank för att kontrollera orsaken till detta.

Har du nyligen ansökt om autogiro kan orsaken vara att anmälan ännu inte har blivit godkänd. När din autogiroansökan är godkänd av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto. Om du har fått en pappersfaktura med en inbetalningsavi är det den som ska betalas.

Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter. Kontakta oss så hjälper vi dig!

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Om du inte betalar din faktura i tid kommer du att få en påminnelse via Svea Ekonomi. Denna kan vara både kostnadsfri eller kostnadsbelagd.

Betalas inte påminnelsen inom angiven tid riskerar du att få ett inkassokrav från Svea Inkasso.

Varför har jag en högre elräkning än min granne?

Det är viktigt att det är förbrukningen ni jämför, eftersom det kan finnas många orsaker till att slutsummorna på fakturan skiljer sig åt.

Några exempel på orsaker:

  • Olika avtalspriser (fast/rörligt avtal)
  • Antal elektriska prylar i hemmet
  • Antal personer i hushållet
  • Temperaturer inomhus
  • Ålder på vitvaror
  • Om du har samfakturering med ditt elnätsbolag
> Visa fler frågor
Uppdaterad: 15 oktober 2021
Kontakta sidansvarig