Inloggning
Kontakta vår kundservice via nedan kommunikationskanaler:
- Vår chatt via hemsidan
- Telefonnummer 0771-60 30 30
- Mejl kundservice@bixia.se
Observera att om du är ny kund så måste du ha påbörjat ditt avtal hos oss för att du ska kunna logga in.
Knappen för att logga in på "Mina sidor" finner du högst upp i högra hörnet av din webbläsare.
Privatkund:
- När ditt elavtal har startat hos oss och vi börjat leverera el till dig kan du skapa en inloggning till "Mina sidor".
- Förstå gången du loggar in på Mina sidor behöver du verifiera dig via Mobilt BankID. Du kommer då få skapa ett konto med lösenord.
Därefter kan du välja om du använder dig av Mobilt BankID eller lösenord för att logga in. - Saknar du Mobilt BankID kontaktar du kundservice så kan de hjälpa dig att skapa en inloggning.
Saknar du svenskt personnummer kan du tyvärr inte logga in på Mina sidor idag.
Företag/Producent:
- Du använder dig av ditt kundnummer som användarnamn och som standard de fyra sista siffrorna i ditt person- eller organisationsnummer som lösenord.
Privatkund:
- Klicka på "Logga in"
- Markera Privatperson och klicka på "Gå till inloggning"
- Klicka på "Logga in med lösenord"
- Klicka på länken "Glömt lösenord?" och följ instruktionerna
Företag/Producent:
- Logga in på "Mina Sidor"
- Under "Redigera uppgifter" kan du ändra ditt lösenord
Vid eventuella problem, kontakta vår kundservice.
Avtal
Vad kul att du vill bli kund hos oss! Teckna ett fast eller rörligt elavtal genom att följa stegen här.
Du kan se vad du har för elavtal och avtalslängd genom att logga in på Mina sidor. Du hittar även informationen på din faktura.
Vad tråkigt att du vill lämna oss.
Om du ska flytta så kan du alltid ta med ditt elavtal. Vi hjälper dig gärna att teckna ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna i ditt område och även se till att du får det elavtal som passar dig bäst. Kontakta kundservice så hjälper vi dig med allt!
Om du ändå är fast besluten att lämna oss så vill vi för våra kunders säkerhet alltid ha en personlig kontakt när du skall säga upp ditt avtal.
Vänligen ring oss på 0771-60 30 30. Våra öppettider är måndag - fredag 9-18
Du kan även boka en tid så bestämmer du när vi ska höra av oss.
Du får gärna ge feedback på vad vi kunde ha gjort bättre. Detta så vi kan bli bättre för våra kunder!
Uppsägningstiden på alla konsumentavtal är 14 dagar.
OBS! När det gäller fast avtalsform ska uppsägning göras 14 dagar före avtalsslut.
Det normala är att man själv säger upp avtalet med sin nuvarande leverantör. Vi på Bixia kan, med hjälp av fullmakt, även inhämta uppgifter och säga upp ditt befintliga avtal om du önskar. Men i vissa fall är detta inte möjligt, till exempel att de ej godkänner fullmakter. Uppstår det kommer vi att informera dig om det.
Din bindningstid beror på avtalsformen du har valt. Ett rörligt avtal hos oss är ett obundet avtal så länge du önskar.
Du hittar informationen genom att logga in på Mina sidor. Du kan även hitta det på din faktura.
Avtalsvillkoren hittar du här:
Om du inte valt att göra ett nytt aktivt var då ditt aktuella elavtal löper ut har vi något som vi kallar avtalsgaranti. Avtalsgarantin innebär att ditt elavtal automatförlängs med ett år beroende på avtalsform (Fast avtal eller Mix 50/50). Det nya avtalspriset sätts det datum avtalsgarantin träder i kraft.
Du hittar även informationen under våra avtalsvillkor.
Faktura
Du kan anmäla e-faktura via vår webbplats:
Du kan även anmäla det via din internetbank eller kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30 eller mejla dina personuppgifter, vilken bank du har och din mejladress till kundservice@bixia.se
Detta kan du enkelt se genom att logga in på Mina Sidor.
Observera att det kan ta 1-2 bankdagar innan betalningen har registrerats på Mina Sidor
Nej, elleverantörer och elnätsföretag får inte kräva fakturaavgift eller avgift för fakturaunderlag.
För att få el behöver du ha ett elnätsavtal och elhandelsavtal. Det innebär att du får två separata fakturor om du inte bor i ett område där Bixia idag har samfakturering.
Vi har samfaktureringsmöjlighet med:
- Tekniska Verken (Linköping/Katrineholm)
- Mjölby-Svartådalen Energi
- Alvesta Energi
- Oxelö Energi
Du kan läsa mer om detta på Energimarknadsbyrån förklaring till elräkningen.
- E-faktura går direkt till din internet bank för godkännande
- E-postfakturan går till din mejl i form av en .pdf-fil
Betalar du via autogiro kommer pengarna att föras tillbaka till ditt bankkonto.
I annat fall så får du en utbetalningsavi om beloppet överstiger 1000kr, annars inkluderas pengarna i nästkommande faktura.
Kontrollera först om beloppet har dragits från ditt konto. Har det inte dragits så ber vi dig kontakta din bank för att kontrollera orsaken till detta.
Har du nyligen ansökt om autogiro kan orsaken vara att anmälan ännu inte har blivit godkänd. När din autogiroansökan är godkänd av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto. Om du har fått en pappersfaktura med en inbetalningsavi är det den som ska betalas.
Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter. Kontakta oss så hjälper vi dig!
Om du inte betalar din faktura i tid kommer du att få en påminnelse via Svea Ekonomi. Denna kan vara både kostnadsfri eller kostnadsbelagd.
Betalas inte påminnelsen inom angiven tid riskerar du att få ett inkassokrav från Svea Inkasso.
Med start januari 2021 har vi gått över till att skicka fakturorna månadsvis till samtliga kunder.
Tyvärr har vi inte längre möjlighet till att fakturera varannan månad eller kvartalsvis.
Det smidigaste sättet att anmäla autogiro är via din internetbank.
Länsförsäkringar | Swedbank | Nordea | SEB | Handelsbanken
Men du kan även kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30 eller genom att mejla kundservice@bixia.se
Det är viktigt att det är förbrukningen ni jämför, eftersom det kan finnas många orsaker till att slutsummorna på fakturan skiljer sig åt.
Några exempel på orsaker:
- Olika avtalspriser (fast/rörligt avtal)
- Antal elektriska prylar i hemmet
- Antal personer i hushållet
- Temperaturer inomhus
- Ålder på vitvaror
- Om du har samfakturering med ditt elnätsbolag
Flytt
För att avsluta ditt avtal i samband med utflytt, behöver du ta kontakt med ditt elnätsbolag. Alla elnätsbolag har olika uppsägningstider för elnätsavtalet, se till att kontrollera vad som gäller för just för dig.
Önskar du flytta med Bixia till den nya adressen kan du göra det här. För att vi ska kunna hjälpa er med att teckna både elnätsavtal och elhandelsavtal på er nya bostad behöver det vara minst 7 dagar kvar till inflytt.
Är det mindre än 7 dagar kvar behöver du ta kontakt med oss via vår kundservice på 0771-60 30 30. Du kan även kontakta oss via vår chatt.
Självklart, kontakta oss på 0771-60 30 30 så hjälper vi dig vidare. Du kan även kontakta oss via vår chatt.
Säger du inte upp ditt elnätsavtal vid flytt riskerar du att forsatt få betala för både elnät och elhandel på adressen.
Vid flytt kan du ta med dig ditt fasta elavtal till din nya adress, annars avslutas det kostnadsfritt i samband med att du kontaktar ditt elnätsbolag och avslutar ditt elnätsavtal.
Önskar du ta med ditt Bixia-avtal till din nya adress, kontakta oss på 0771-60 30 30 så hjälper vi dig.
- Om du flyttar till ett nytt område kan det vara en annan elnätsleverantör som äger elledningarna i området. Bixia använder dessa elledningar för att leverera elen till din lägenhet eller ditt hus. Därför är det viktigt att teckna ett elnätsavtal med det elnät som området använder. Ta reda på vilken elnätsleverantör du kommer att ha med hjälp av webbplatsen Nätområden.
Nätområden - Svenska kraftnät
Anmäl sedan inflytt till ditt nya nätbolag och ta då reda på anläggningsid (18 siffror) och områdeskod (3 bokstäver). - Det är viktigt att säga upp elnätsavtalet från den bostad du flyttar ut ifrån.
- Teckna ett elavtal som passar dig och din boendeform, exempelvis om du flyttar från en lägenhet till ett hus. Ring vår kundserive på 0771-60 30 30, så hjälper vi dig med ett att teckna ett bra avtal eller flytta din el till ditt nya boende.
Om du inte flyttar med ditt elavtal eller skaffar ett nytt elavtal så kommer du få ett elavtal anvisat till dig från det anvisade elhandelsbolaget i ditt område. Det är ett avtal som gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid. Ett anvisat elavtal är generellt dyrare än andra elavtal.
Ja, självklart kan du det. Vi behöver veta detta:
- Din nya adress
- Vilket datum du flyttar in
- Anläggningsid (18 siffror)
- Områdeskod (3 bokstäver)
Dessa uppgifter får du i samband med att du kontaktar ditt nya elnätbolag.
Saknar du anläggning-id och områdeskod, men har minst 7 dagar till flytt? Då kan vi ta reda på detta åt dig genom en flyttfullmakt. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.
Det går fint att ha avtal för flera olika anläggningar, till exempel lägenhet och fritidshus.
Miljö
Det ingår alltid 100 % förnybar el i våra konsumentavtal utan extra kostnad. Man kan även lägga till vårt miljötillval Bixia Nära som innebär lokal och närproducerad el för 29kr/månad.
Förnybara energikällor förnyar sig och kommer inte ta slut inom en överskådlig framtid. Det innebär sol-, vind-, vatten- och bioenergi.
Vindkraft, en viktig del av energiomställningen - Energi i fokus
Solceller och solpaneler, allt du behöver veta - Energi i fokus
Mina sidor
På "Mina Sidor" kan du välja fliken ”Elanvändning” för att se din årsförbrukning samt månadsförbrukning. Du kan även se din förbrukning på din faktura.
Om du har akuta elnätsfrågor så hänvisar vi dig till ditt elnätsbolag.
Solel
När du installerar solpaneler kan du få ett statligt investeringstöd. Det uppgår till maximalt 20% av de totala installationskostnaderna inklusive arbetskostnader. Detta gäller alla slags sökande.
Stödnivån beräknas utifrån installationskostnaderna. Högsta möjliga stöd per solcellssystem är 1,2 miljoner kronor och de stödberättigande kostnaderna får maximalt uppgå till 37 000 kronor plus moms per installerad kilowatt elektrisk toppeffekt.
Det finns även möjlighet att söka Rot-avdrag för solcellsinstallationen (avdrag för arbetskostnaden), dock kan man inte få både investeringsstöd och Rot. För tillfället ligger avdraget på maximalt 30 procent.
Blanketter och mer information finns att hämta på Energimyndighetens webbplats. Du ansöker till Länsstyrelsen som sedan fattar beslut om stödet.
Nej, den 1 augusti 2018 slopades bygglovskravet på solpaneler.
Slopat krav på bygglov för solcellspaneler - Sveriges Riksdag
Solceller fungerar utmärkt i svenskt klimat. Solpanelens effekt varierar över dagen beroende på solens rörelse över himlen. Solpaneler laddar även vid molnigt väder och under en större del av dagen, men med varierande verkningsgrad. Produktionen påverkas också av var man bor i landet och hur panelen är monterad.
När man summerar ett svenskt år kan man konstatera att varje kvadratmeter av Sveriges yta tar emot 1000 kWh/år i snitt. En 1 m² solcell ger cirka 100 kWh/år.
En solfångare omvandlar solens strålar till varmvatten medan en solcell genererar elektricitet i form av likström.
I dagsläget betalar vi Nordpools spotpris timme för timme, utan avdrag.
Ja, det finns olika typer av solceller:
- Kiselceller där livslängden beräknas till mellan 50 och 100 år
- Tunnfilm, med en livslängd beräknad på cirka 25 år. För tunnfilm är verkningsgraden endast hälften så hög som för kiselceller.
Självklart! Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.
På sidan "Solel" hittar du bra information om solelsproduktion.