Bixia logo
Meny

Vanliga frågor och svar

Avtal

Jag vill bli kund, hur tecknar jag ett elavtal?

Vad kul att du vill bli kund hos oss! Teckna ett fast eller rörligt elavtal genom att följa stegen här.

Vad har jag för elavtal? När löper mitt avtal ut?

Du kan se vad du har för elavtal och avtalslängd genom att logga in på Mina sidor. Du hittar även informationen på din faktura.

Vad har jag för uppsägningstid på mitt elavtal?

Uppsägningstiden på alla konsumentavtal är 14 dagar.
OBS! När det gäller fast avtalsform ska uppsägning göras 14 dagar före avtalsslut.

Var hittar jag avtalsvillkoren?

Avtalsvillkoren hittar du här:

Avtalsvillkor

Hur länge är jag bunden?

Din bindningstid beror på avtalsformen du har valt. Ett rörligt avtal hos oss är ett obundet avtal så länge du önskar.

Du hittar informationen genom att logga in på Mina sidor. Du kan även hitta det på din faktura.

Hur fungerar avtalsgarantin?

Om du inte valt att göra ett nytt aktivt var då ditt aktuella elavtal löper ut har vi något som vi kallar avtalsgaranti. Avtalsgarantin innebär att ditt elavtal automatförlängs med ett år beroende på avtalsform (Fast avtal eller Mix 50/50). Det nya avtalspriset sätts det datum avtalsgarantin träder i kraft.

Du hittar även informationen under våra avtalsvillkor.

Avtalsvillkor

Kan Bixia säga upp mitt befintliga avtal?

Det normala är att man själv säger upp avtalet med sin nuvarande leverantör. Vi på Bixia kan, med hjälp av fullmakt, även inhämta uppgifter och säga upp ditt befintliga avtal om du önskar. Men i vissa fall är detta inte möjligt, till exempel att de ej godkänner fullmakter. Uppstår det kommer vi att informera dig om det.

Hur säger jag upp mitt elavtal?

Vad tråkigt att du vill lämna oss.

Om du ska flytta så kan du alltid ta med ditt elavtal. Vi hjälper dig gärna att teckna ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna i ditt område och även se till att du får det elavtal som passar dig bäst. Kontakta kundservice så hjälper vi dig med allt!

Om du ändå är fast besluten att lämna oss så vill vi för våra kunders säkerhet alltid ha en personlig kontakt när du skall säga upp ditt avtal.
Vänligen ring oss på 0771-60 30 30. Våra öppettider är måndag - fredag 9-18

Du kan även boka en tid så bestämmer du när vi ska höra av oss.

Du får gärna ge feedback på vad vi kunde ha gjort bättre. Detta så vi kan bli bättre för våra kunder!

 

 

> Visa fler frågor

Faktura

Hur anmäler jag e-faktura?

Du kan anmäla e-faktura via vår webbplats:

Faktura och betalning

Du kan även anmäla det via din internetbank eller kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30 eller mejla dina personuppgifter, vilken bank du har och din mejladress till kundservice@bixia.se

Hur anmäler jag autogiro?

Det smidigaste sättet att anmäla autogiro är via din internetbank.

Länsförsäkringar | Swedbank | Nordea | SEB | Handelsbanken

Men du kan även kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30

Har ni fått in betalningen för min faktura?

Detta kan du enkelt se genom att logga in på Mina Sidor.

Vad händer om man råkar betala fakturan flera gånger?

Betalar du via autogiro kommer pengarna att föras tillbaka till ditt bankkonto.

I annat fall så får du en utbetalningsavi om beloppet överstiger 1000kr, annars inkluderas pengarna i nästkommande faktura.

Varför har fakturan blivit så mycket lägre?

Elskatten har från den 1/1 2018 flyttat över till att debiteras från ditt nätbolag.

> Visa fler frågor

Flytt

När jag ska flytta, vad behöver jag göra?

Anmäl inflytt till ditt nya nätbolag och erhåll då anläggningsid (18 siffror) och områdeskod (3 bokstäver). Därefter kan du ringa oss på Bixia, så hjälper vi dig med ett bra avtal eller medflytt av ditt gamla avtal.

Tänk också på att meddela utflytt från din nuvarande bostad.

Hur lång tid innan flytt behöver jag anmäla?

Gärna minst två veckor innan. Här behöver du ta kontakt med ditt nätbolag.

Vad händer med mitt fasta avtal vid flytt?

Vid flytt kan du ta med dig ditt elavtal till din nya adress, annars avslutas det. Kontakta oss på 0771-60 30 30 så hjälper vi dig med medflytt av avtalet.

Jag ska flytta, kan ni hjälpa mig?

Självklart, kontakta oss på 0771-60 30 30 så hjälper vi dig vidare. Du kan även kontakta oss via vår chatt.

När jag ska flytta, kan jag då flytta med mitt nuvarande avtal?

Ja, självklart kan du det. Vi behöver veta detta:

  • Din nya adress
  • Vilket datum du flyttar in
  • Anläggningsid (18 siffror)
  • Områdeskod (3 bokstäver)

Dessa uppgifter får du i samband med att du ringer ditt nya nätbolag.

Kan jag har flera avtal samtidigt?

Det går fint att ha avtal för flera olika anläggningar, till exempel lägenhet och fritidshus.

> Visa fler frågor

Miljö

Om jag väljer närproducerad el, blir det billigare?

Det ingår alltid 100 % förnybar el i våra konsumentavtal utan extra kostnad. Man kan även lägga till vårt miljötillval Bixia Nära som innebär lokal och närproducerad el för 29kr/ månad.

Vad innebär förnybar energi?

Förnybara energikällor förnyar sig och kommer inte ta slut inom en överskådlig framtid. Det innebär sol-, vind-, vatten- och bioenergi.

Mina sidor

Hur loggar jag in på Mina Sidor?

Knappen för att logga in på "Mina sidor" finner du högst upp i högra hörnet av din webbläsare.

Privatkund:

  • Du kan använda ditt Mobila BankID för att logga in på "Mina Sidor" så fort vi har börjat leverera el till dig.
  • Du kan även skapa en inloggning med personnummer och lösenord, men då måste du ha BankID att verifiera dig med.
  • Saknar du BankID kontaktar du Kundservice så kan de hjälpa dig att skapa en inloggning.

Företag/Producent:

  • Du använder dig av ditt kundnummer som användarnamn och som standard de fyra sista siffrorna i ditt person- eller organisationsnummer som lösenord.
Vad har jag för förbrukning per år/månad?

På "Mina Sidor" kan du välja fliken ”Elanvändning” för att se din årsförbrukning samt månadsförbrukning. Du kan även se din förbrukning på din faktura.

Vad gör jag om min inloggning inte fungerar på Mina Sidor?

Kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30 eller via mejl kundservice@bixia.se.

Observera att om du är ny kund så måste du ha påbörjat ditt avtal hos oss för att du ska kunna logga in.

Hur ändrar jag mitt inlogg till Mina Sidor?

Privatkund:

  • Klicka på "Logga in"
  • Markera Privatperson och klicka på "Gå till inloggning"
  • Klicka på "Logga in med lösenord"
  • Klicka på länken "Glömt lösenord?" och följ instruktionerna

Företag/Producent:

  • Logga in på "Mina Sidor"
  • Under "Redigera uppgifter" kan du ändra ditt lösenord
Jag har fått strömavbrott, vad gör jag?

Om du har akuta elnätsfrågor så hänvisar vi dig till ditt elnätsbolag.

> Visa fler frågor

Solel

Hur fungerar det att sälja solel?

På sidan "Solel" hittar du bra information om solelsproduktion.

Solel

Vilka bidrag kan jag få när jag installerar solceller?

När du installerar solpaneler kan du få ett statligt investeringstöd. Från och med den 1 januari 2018 är det statliga investeringsstödet 30 procent för alla. Stödnivån beräknas utifrån installationskostnaderna. Högsta möjliga stöd per solcellssystem är 1,2 miljoner kronor och de stödberättigande kostnaderna får maximalt uppgå till 37 000 kronor plus moms per installerad kilowatt elektrisk toppeffekt.

Det finns även möjlighet att söka Rot-avdrag för solcellsinstallationen (avdrag för arbetskostnaden), dock kan man inte få både investeringsstöd och Rot. För tillfället ligger avdraget på maximalt 30 procent.

Blanketter och mer information finns att hämta på Energimyndighetens webbplats. Du ansöker till Länsstyrelsen som sedan fattar beslut om stödet.

Hur mycket betalar ni för mitt överskott?

I dagsläget betalar vi Nordpools spotpris timme för timme, utan avdrag.

Hur mycket el ger solceller i vårt klimat?

Solceller fungerar utmärkt i svenskt klimat. Solpanelens effekt varierar över dagen beroende på solens rörelse över himlen. Solpaneler laddar även vid molnigt väder och under en större del av dagen, men med varierande verkningsgrad. Produktionen påverkas också av var man bor i landet och hur panelen är monterad.

När man summerar ett svenskt år kan man konstatera att varje kvadratmeter av Sveriges yta tar emot 1000 kWh/år i snitt. En 1 m² solcell ger cirka 100 kWh/år.

Kan jag sälja min överskottsel till er?

Självklart! Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Vad är det för skillnad på solfångare och solceller?

En solfångare omvandlar solens strålar till varmvatten medan en solcell genererar elektricitet i form av likström.

Måste jag ha bygglov för att sätta upp solpaneler?

Nej, den 1 augusti 2018 slopades bygglovskravet på solpaneler.

Slopat krav på bygglov för solcellspaneler - Sveriges Riksdag

Finns det olika typer av solcellsmoduler?

Ja, det finns olika typer av solceller:

  • Kiselceller där livslängden beräknas till mellan 50 och 100 år
  • Tunnfilm, med en livslängd beräknad på cirka 25 år. För tunnfilm är verkningsgraden endast hälften så hög som för kiselceller.
> Visa fler frågor