Bixia logo
Meny

Vanliga frågor och svar

Hitta svar på vanliga frågor om exempelvis våra elavtal, flytt av elavtal, fakturan, Mina sidor, solel och närproducerad el.

Inloggning

Vad gör jag om min inloggning inte fungerar till Mina Sidor?

Kontakta vår kundservice via nedan kommunikationskanaler:

Observera att om du är ny kund så måste du ha påbörjat ditt avtal hos oss för att du ska kunna logga in.

Hur loggar jag in på Mina Sidor?

Knappen för att logga in på "Mina sidor" finner du högst upp i högra hörnet av din webbläsare.

Privatkund:

  • När ditt elavtal har startat hos oss och vi börjat leverera el till dig kan du skapa en inloggning till "Mina sidor".
  • Förstå gången du loggar in på Mina sidor behöver du verifiera dig via Mobilt BankID. Du kommer då få skapa ett konto med lösenord.
    Därefter kan du välja om du använder dig av Mobilt BankID eller lösenord för att logga in.
  • Saknar du Mobilt BankID kontaktar du kundservice så kan de hjälpa dig att skapa en inloggning.

Saknar du svenskt personnummer kan du tyvärr inte logga in på Mina sidor idag.

Företag/Producent:

  • Du använder dig av ditt kundnummer som användarnamn och som standard de fyra sista siffrorna i ditt person- eller organisationsnummer som lösenord.
Hur ändrar jag mitt lösenord till Mina Sidor?

Privatkund:

  • Klicka på "Logga in"
  • Markera Privatperson och klicka på "Gå till inloggning"
  • Klicka på "Logga in med lösenord"
  • Klicka på länken "Glömt lösenord?" och följ instruktionerna

Företag/Producent:

  • Logga in på "Mina Sidor"
  • Under "Redigera uppgifter" kan du ändra ditt lösenord

Vid eventuella problem, kontakta vår kundservice.

Avtal

Jag vill bli kund, hur tecknar jag ett elavtal?

Vad kul att du vill bli kund hos oss! Teckna ett fast eller rörligt elavtal genom att följa stegen här.

Vad har jag för elavtal? När löper mitt avtal ut?

Du kan se vad du har för elavtal och avtalslängd genom att logga in på Mina sidor. Du hittar även informationen på din faktura.

Hur säger jag upp mitt elavtal?

Vad tråkigt att du vill lämna oss.

Om du ska flytta så kan du alltid ta med ditt elavtal. Vi hjälper dig gärna att teckna ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna i ditt område och även se till att du får det elavtal som passar dig bäst. Kontakta kundservice så hjälper vi dig med allt!

Om du ändå är fast besluten att lämna oss så vill vi för våra kunders säkerhet alltid ha en personlig kontakt när du skall säga upp ditt avtal.
Vänligen ring oss på 0771-60 30 30. Våra öppettider är måndag - fredag 9-18

Du kan även boka en tid så bestämmer du när vi ska höra av oss.

Du får gärna ge feedback på vad vi kunde ha gjort bättre. Detta så vi kan bli bättre för våra kunder!

 

 

Vad har jag för uppsägningstid på mitt elavtal?

Uppsägningstiden på alla konsumentavtal är 14 dagar.
OBS! När det gäller fast avtalsform ska uppsägning göras 14 dagar före avtalsslut.

Kan Bixia säga upp mitt befintliga avtal?

Det normala är att man själv säger upp avtalet med sin nuvarande leverantör. Vi på Bixia kan, med hjälp av fullmakt, även inhämta uppgifter och säga upp ditt befintliga avtal om du önskar. Men i vissa fall är detta inte möjligt, till exempel att de ej godkänner fullmakter. Uppstår det kommer vi att informera dig om det.

Hur länge är jag bunden?

Din bindningstid beror på avtalsformen du har valt. Ett rörligt avtal hos oss är ett obundet avtal så länge du önskar.

Du hittar informationen genom att logga in på Mina sidor. Du kan även hitta det på din faktura.

Var hittar jag avtalsvillkoren?

Avtalsvillkoren hittar du här:

Avtalsvillkor

Hur fungerar avtalsgarantin?

Om du inte valt att göra ett nytt aktivt var då ditt aktuella elavtal löper ut har vi något som vi kallar avtalsgaranti. Avtalsgarantin innebär att ditt elavtal automatförlängs med ett år beroende på avtalsform (Fast avtal eller Mix 50/50). Det nya avtalspriset sätts det datum avtalsgarantin träder i kraft.

Du hittar även informationen under våra avtalsvillkor.

Avtalsvillkor

> Visa fler frågor

Faktura

Hur anmäler jag e-faktura?

Du kan anmäla e-faktura via vår webbplats:

Faktura och betalning

Du kan även anmäla det via din internetbank eller kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30 eller mejla dina personuppgifter, vilken bank du har och din mejladress till kundservice@bixia.se

Har ni fått in betalningen för min faktura?

Detta kan du enkelt se genom att logga in på Mina Sidor.

Observera att det kan ta 1-2 bankdagar innan betalningen har registrerats på Mina Sidor

Har ni någon fakturaavgift?

Nej,  elleverantörer och elnätsföretag får inte kräva fakturaavgift eller avgift för fakturaunderlag.

Varför har jag fått två fakturor för min el?

För att få el behöver du ha ett elnätsavtal och elhandelsavtal. Det innebär att du får två separata fakturor om du inte bor i ett område där Bixia idag har samfakturering.

Vi har samfaktureringsmöjlighet med:

  • Tekniska Verken (Linköping/Katrineholm)
  • Mjölby-Svartådalen Energi
  • Alvesta Energi
  • Oxelö Energi

Du kan läsa mer om detta på Energimarknadsbyrån förklaring till elräkningen.

Vad är skillnaden mellan e-faktura och e-postfaktura?
  • E-faktura går direkt till din internet bank för godkännande
  • E-postfakturan går till din mejl i form av en .pdf-fil
Vad händer om man råkar betala fakturan flera gånger?

Betalar du via autogiro kommer pengarna att föras tillbaka till ditt bankkonto.

I annat fall så får du en utbetalningsavi om beloppet överstiger 1000kr, annars inkluderas pengarna i nästkommande faktura.

Varför har jag fått en påminnelse trots att jag har autogiro?

Kontrollera först om beloppet har dragits från ditt konto. Har det inte dragits så ber vi dig kontakta din bank för att kontrollera orsaken till detta.

Har du nyligen ansökt om autogiro kan orsaken vara att anmälan ännu inte har blivit godkänd. När din autogiroansökan är godkänd av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto. Om du har fått en pappersfaktura med en inbetalningsavi är det den som ska betalas.

Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter. Kontakta oss så hjälper vi dig!

Vad händer om jag inte betalar i tid?

Om du inte betalar din faktura i tid kommer du att få en påminnelse via Svea Ekonomi. Denna kan vara både kostnadsfri eller kostnadsbelagd.

Betalas inte påminnelsen inom angiven tid riskerar du att få ett inkassokrav från Svea Inkasso.

Varför får jag fakturorna varje månad?

Med start januari 2021 har vi gått över till att skicka fakturorna månadsvis till samtliga kunder.

Tyvärr har vi inte längre möjlighet till att fakturera varannan månad eller kvartalsvis.

Hur anmäler jag autogiro?

Det smidigaste sättet att anmäla autogiro är via din internetbank.

Länsförsäkringar | Swedbank | Nordea | SEB | Handelsbanken

Men du kan även kontakta vår kundservice på tel. 0771-60 30 30 eller genom att mejla kundservice@bixia.se

Varför har jag en högre elräkning än min granne?

Det är viktigt att det är förbrukningen ni jämför, eftersom det kan finnas många orsaker till att slutsummorna på fakturan skiljer sig åt.

Några exempel på orsaker:

  • Olika avtalspriser (fast/rörligt avtal)
  • Antal elektriska prylar i hemmet
  • Antal personer i hushållet
  • Temperaturer inomhus
  • Ålder på vitvaror
  • Om du har samfakturering med ditt elnätsbolag
> Visa fler frågor

Flytt

Hur lång tid innan flytt behöver jag höra av mig?

För att avsluta ditt avtal i samband med utflytt, behöver du ta kontakt med ditt elnätsbolag. Alla elnätsbolag har olika uppsägningstider för elnätsavtalet, se till att kontrollera vad som gäller för just för dig.

Önskar du flytta med Bixia till den nya adressen kan du göra det här. För att vi ska kunna hjälpa er med att teckna både elnätsavtal och elhandelsavtal på er nya bostad behöver det vara minst 7 dagar kvar till inflytt.

Är det mindre än 7 dagar kvar behöver du ta kontakt med oss via vår kundservice på 0771-60 30 30. Du kan även kontakta oss via vår chatt.

Jag ska flytta, kan ni hjälpa mig?

Självklart, kontakta oss på 0771-60 30 30 så hjälper vi dig vidare. Du kan även kontakta oss via vår chatt.

Vad händer om jag inte säger upp mitt elnätsavtal när jag flyttar?

Säger du inte upp ditt elnätsavtal vid flytt riskerar du att forsatt få betala för både elnät och elhandel på adressen. 

Vad händer med mitt fasta avtal vid flytt?

Vid flytt kan du ta med dig ditt fasta elavtal till din nya adress, annars avslutas det kostnadsfritt i samband med att du kontaktar ditt elnätsbolag och avslutar ditt elnätsavtal. 

Önskar du ta med ditt Bixia-avtal till din nya adress, kontakta oss på 0771-60 30 30 så hjälper vi dig.

Tre saker att tänka på vid flytt av elavtal
  1. Om du flyttar till ett nytt område kan det vara en annan elnätsleverantör som äger elledningarna i området. Bixia använder dessa elledningar för att leverera elen till din lägenhet eller ditt hus. Därför är det viktigt att teckna ett elnätsavtal med det elnät som området använder. Ta reda på vilken elnätsleverantör du kommer att ha med hjälp av webbplatsen Nätområden.
    Nätområden - Svenska kraftnät

    Anmäl sedan inflytt till ditt nya nätbolag och ta då reda på anläggningsid (18 siffror) och områdeskod (3 bokstäver).

  2. Det är viktigt att säga upp elnätsavtalet från den bostad du flyttar ut ifrån.

  3. Teckna ett elavtal som passar dig och din boendeform, exempelvis om du flyttar från en lägenhet till ett hus. Ring vår kundserive på 0771-60 30 30, så hjälper vi dig med ett att teckna ett bra avtal eller flytta din el  till ditt nya boende.
Vad händer om jag inte flyttar med min el?

Om du inte flyttar med ditt elavtal eller skaffar ett nytt elavtal så kommer du få ett elavtal anvisat till dig från det anvisade elhandelsbolaget i ditt område. Det är ett avtal som gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid. Ett anvisat elavtal är generellt dyrare än andra elavtal.

När jag ska flytta, kan jag då flytta med mitt nuvarande avtal?

Ja, självklart kan du det. Vi behöver veta detta:

  • Din nya adress
  • Vilket datum du flyttar in
  • Anläggningsid (18 siffror)
  • Områdeskod (3 bokstäver)

Dessa uppgifter får du i samband med att du kontaktar ditt nya elnätbolag.

Saknar du anläggning-id och områdeskod, men har minst 7 dagar till flytt? Då kan vi ta reda på detta åt dig genom en flyttfullmakt. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Kan jag har flera avtal samtidigt?

Det går fint att ha avtal för flera olika anläggningar, till exempel lägenhet och fritidshus.

> Visa fler frågor

Miljö

Om jag väljer närproducerad el, blir det billigare?

Det ingår alltid 100 % förnybar el i våra konsumentavtal utan extra kostnad. Man kan även lägga till vårt miljötillval Bixia Nära som innebär lokal och närproducerad el för 29kr/månad.

Närproducerad el

Vad innebär förnybar energi?

Förnybara energikällor förnyar sig och kommer inte ta slut inom en överskådlig framtid. Det innebär sol-, vind-, vatten- och bioenergi.

Vindkraft, en viktig del av energiomställningen - Energi i fokus

Vattenkraft - Energi i fokus

Solceller och solpaneler, allt du behöver veta - Energi i fokus

Mina sidor

Vad har jag för förbrukning per år/månad?

På "Mina Sidor" kan du välja fliken ”Elanvändning” för att se din årsförbrukning samt månadsförbrukning. Du kan även se din förbrukning på din faktura.

Jag har fått strömavbrott, vad gör jag?

Om du har akuta elnätsfrågor så hänvisar vi dig till ditt elnätsbolag.

Solel

Vilka bidrag kan jag få när jag installerar solceller?

När du installerar solpaneler kan du få ett statligt investeringstöd. Det uppgår till maximalt 20% av de totala installationskostnaderna inklusive arbetskostnader. Detta gäller alla slags sökande.

Stödnivån beräknas utifrån installationskostnaderna. Högsta möjliga stöd per solcellssystem är 1,2 miljoner kronor och de stödberättigande kostnaderna får maximalt uppgå till 37 000 kronor plus moms per installerad kilowatt elektrisk toppeffekt.

Det finns även möjlighet att söka Rot-avdrag för solcellsinstallationen (avdrag för arbetskostnaden), dock kan man inte få både investeringsstöd och Rot. För tillfället ligger avdraget på maximalt 30 procent.

Blanketter och mer information finns att hämta på Energimyndighetens webbplats. Du ansöker till Länsstyrelsen som sedan fattar beslut om stödet.

Måste jag ha bygglov för att sätta upp solpaneler?

Nej, den 1 augusti 2018 slopades bygglovskravet på solpaneler.

Slopat krav på bygglov för solcellspaneler - Sveriges Riksdag

Hur mycket el ger solceller i vårt klimat?

Solceller fungerar utmärkt i svenskt klimat. Solpanelens effekt varierar över dagen beroende på solens rörelse över himlen. Solpaneler laddar även vid molnigt väder och under en större del av dagen, men med varierande verkningsgrad. Produktionen påverkas också av var man bor i landet och hur panelen är monterad.

När man summerar ett svenskt år kan man konstatera att varje kvadratmeter av Sveriges yta tar emot 1000 kWh/år i snitt. En 1 m² solcell ger cirka 100 kWh/år.

Vad är det för skillnad på solfångare och solceller?

En solfångare omvandlar solens strålar till varmvatten medan en solcell genererar elektricitet i form av likström.

Hur mycket betalar ni för mitt överskott?

I dagsläget betalar vi Nordpools spotpris timme för timme, utan avdrag.

Finns det olika typer av solcellsmoduler?

Ja, det finns olika typer av solceller:

  • Kiselceller där livslängden beräknas till mellan 50 och 100 år
  • Tunnfilm, med en livslängd beräknad på cirka 25 år. För tunnfilm är verkningsgraden endast hälften så hög som för kiselceller.
Kan jag sälja min överskottsel till er?

Självklart! Kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Hur fungerar det att sälja solel?

På sidan "Solel" hittar du bra information om solelsproduktion.

Solel

> Visa fler frågor