Bixia logo
Meny

Bixia besöker bonde i ny kampanj

På måndag den 23:e december drar elbolaget Bixia igång en rikstäckande kampanj på temat ”Bixia besöker bonde”. Det är första gången på tio år som elbolaget satsar på en nationell kampanj. Syftet är att få ännu fler bönder att sälja sin el genom elbolaget och samtidigt visa elkunderna var den närproducerade elen kommer ifrån.

– Under lång tid har vi på Bixia köpt in närproducerad el från småskaliga producenter av sol- vind- och vattenkraft. I dag har vi flera tusen producenter som valt att sälja sin el genom oss, många av dem är bönder som har valt att investera i ett vindkraftverk, en solcellsanläggning eller att upprusta ett litet vattenkraftverk, förklarar Peter Janefjord, marknadschef på Bixia.

Kampanjen, som i första hand kommer att gå på Youtube, TV4 och TV4 Play, bygger vidare på konceptet ”Sunt Bondförnuft” som Bixia har arbetat med under flera år.

– Kampanjen baseras på porträtt av våra elbönder, dvs de som skapar den närproducerade elen, för att man ska få träffa och lära känna personerna bakom. Vi märker att alltfler kunder är intresserade av att veta var elen kommer ifrån, säger Peter Janefjord.

– För att berätta om det unika med Bixia valde vi att arbeta med storytelling uppbyggt av flera avsnitt för att på ett uppriktigt och nyanserat sätt visa upp eldsjälarna som gör den närproducerade elen möjlig, säger Paula Östlund, projektledare på The Amazing Society.

Kampanjen startar på uppesittarkvällen den 23:e december och sträcker sig till den sista februari. Huvudmedia är Youtube, TV4 och TV4 Play som stöttas upp med en kampanjsajt och digital annonsering på övriga sociala kanaler samt printannonser i månadsmagasin.

Störst ökning i Brandindex

Under hösten har Bixia fått flera kvitton på att kommunikationen med kunderna fungerar. Dels visade Yougovs Brandindex, som mäter i vilken grad kunderna rekommenderar varumärket till sina vänner, att Bixia var det varumärke som ökat mest det senaste året. Dels ökade Bixia sin kundnöjdhet bland privatpersoner dubbelt så mycket som branschen i snitt i den senaste SKI-undersökningen.

– Vi har jobbat långsiktigt med att lyfta producenterna för att våra kunder ska ha en relation till dem som producerar elen, det är ju de som bidrar till att vi får in mer förnybar el i vårt system. Nu behöver vi öka vår kännedom utanför våra hemmamarknader och därför satsar vi nu på en rikskampanj, säger Peter Janefjord.

Uppmanar till förändring

El har historiskt sätt varit en lågintresseprodukt som har varit svår att särskilja, dessutom är konkurrensen på elmarknaden hård.

– Det är något vi vill förändra. Så länge fossila bränslen förstör vår miljö räknas varje solstråle, varje vindpust och varje vattendroppe. Vi börjar också märka att de medvetna konsumenterna, som ofta är de som exempelvis väljer ekologisk och närproducerad mat, nu också börjar titta på om de kan stå för sitt elval, säger Peter Janefjord.

Se avsnitten i Bixia besöker bonde

Printannonser

 

Arbetsgrupp:

Uppdragsgivare: Bixia AB
Peter Janefjord, marknadschef
Angelica Vidlund, produktionsledare

Reklambyrå: The Amazing Society
Paula Östlund, projektledare
Bill Hall, produktionsledare
Christina Knight, CD
Rebecca Ledel, Digital Media Specialist
Ebbe Sundberg, Producent
Gabriel Tiedtke, Filmfotograf
Matilda Hansson, Content specialist

Mediebyrå: Adon
Lina Löfberg, Planner
Anna-Karin Wålarö, Planner
Johanna Alanko, Broadcast-rådgivare

Pr-byrå: Identx kommunikation
Anna Albinsson, Pr-strateg

 

Publicerad 2019-12-20 07:00