Just nu är det många som ringer till oss och väntetiden är längre än normalt. Vi besvarar alla våra ärenden i turordning.
Du kan lösa många av dina ärenden genom att logga in på Mina Sidor och här kan du få svar på många frågor om elpriset och elmarknaden.

Regeringen har nu kommit med ett förslag om högkostnadsskydd för höga elpriser, mer information hittar du hos Svenska Kraftnät:
Stöd till elanvändare - Svenska Kraftnät

Bixia ingår samarbete med stor bostadsaktör

Elbolaget Bixia och bostadsbolaget Victoriahem har ingått ett samarbete för att ge fler möjlighet att välja närproducerad och förnybar el. Samarbetet innebär att Victoriahems 39 000 hyresgäster erbjuds ett hållbart och förmånligt elavtal som gynnar lokala sol- vind- och vattenkraftsproducenter.

– Vi är stolta och glada över samarbetet med Victoriahem. Elvalet har en större betydelse för klimatet än vad de flesta känner till. Kan vi tillsammans få fler att välja närproducerad förnybar el så gör vi stor skillnad, säger Oscar Carmefeldt, Account Manager på Bixia.

Sedan tidigare har Bixia ett flertal framgångsrika samarbeten med andra bostadsbolag för att få fler hyresgäster att göra ett tryggt och hållbart elval. Victoriahem äger och förvaltar hyresfastigheter i 31 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder.

– Bostäder står för en stor del av vårt lands totala energianvändning, det innebär att vi som bostadsbolag kan göra stor skillnad. Samarbetet med Bixia ligger i linje med våra energi- och miljömål för 2030, som bland annat handlar om att ställa om till 100 procent förnybar energi, säger Peter Ullmark, COO för Victoriahem.

Kombination mellan rörligt och fast elpris

Victoriahems hyresgäster kan välja mellan ett rörligt elavtal eller en kombination mellan rörligt och fast pris som gör att elkostnaden blir mer förutsägbar. Dessutom ges en rabatt under tre års tid.

– Det höga och varierande elpriset under den senaste tiden har drabbat många elkunder som enbart har rörligt avtal. Den här kombinerade produkten som vi kallar Bixia Framtid gör att kunderna i högre utsträckning kan föruste sin elräkning vilket skapar trygghet, säger Oscar Carmefeldt.

Bixia arbetar långsiktigt för att ställa om elförsörjningen till en helt förnybar elmarknad och göra det enklare och lönsammare att producera el från sol, vind och vatten. Idag har elbolaget samarbete med drygt 3000 lokala producenter som säljer sin el till Bixia.

– Det har nog blivit uppenbart för allt fler att vi behöver mer elproduktion i landets södra delar. Därför vill vi gynna de lokala elproducenterna så att de blir fler och kan producera mer förnybar el. Nu hoppas vi att samarbetet med Victoriahem ska få ännu fler att vilja göra ett aktivt elval som gynnar både klimatet och de lokala elproducenterna, avslutar Oscar Carmefeldt.

För mer information, kontakta:

Oscar Carmefeldt, Account Manager Bixia
oscar.carmefeldt@bixia.se

Fredrik Stenström, Key Account Manager Bixia
fredrik.stenstrom@bixia.se

Peter Ullmark, COO Victoriahem
peter.ullmark@victoriahem.se

Jonatan Öhman, kommunikationschef Victoriahem
jonatan.ohman@victoriahem.se

Kort om Victoriahem
I början av 2022 förenades Victoria Park och Hembla under det gemensamma varumärket Victoriahem. Tillsammans tar de hand om 39 000 familjers hem i 31 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder. Deras fokus är att långsiktigt äga, förvalta och rusta upp bostäder i miljonprogramsområden. En tät dialog med de boende och samverkan med andra samhällsaktörer är centralt i vår verksamhet. Läs mer på victoriahem.se

Publicerad 2022-03-02 09:24