Bixia logo
Meny

Livsmedelsbranschens hållbarhetsfokus skapar ökad efterfrågan på lokalproducerad el

Sedan länge är det en självklarhet för många i livsmedelsbranschen att jobba med ekologiska och närproducerade råvaror. I takt med att miljö- och hållbarhetsfrågan blivit allt viktigare märker elbolaget Bixia att efterfrågan på lokalproducerad förnybar el ökar bland livsmedelsföretagen. Ett av företagen i Östergötland som valt att få sin elförsörjning från lokala elproducenter är Den svenska Matfabriken.

Vi tar ansvar för vår energianvändning

– Kunderna blir alltmer medvetna och gör aktiva val kopplat till klimatet. De vill veta varifrån råvarorna kommer, vem som står bakom och hur hanteringen går till. Det är en självklarhet för oss att ha koll på det. Likaså strävar vi efter att alla våra transporter ska vara gröna och gå på biodiesel. Genom samarbetet med Bixia tar vi nu även ansvar för vår energianvändning, säger Stefan Malm, sälj- och marknadschef på Den svenska Matfabriken. 

Samarbetet med Bixia innebär att motsvarigheten till Den svenska Matfabrikens totala elbehov produceras på en mindre vindkraftsanläggning som ägs av lantbrukaren Jan Johansson utanför Skänninge. Det betyder att för varje kilowattimme som Den svenska Matfabriken använder går en del av pengarna tillbaka till producenten, i det här fallet Jan Johanssons företag Vistena Gård. På så sätt får producenten lite bättre betalt än om han hade sålt elen på elbörsen NordPool. Därmed gynnas de småskaliga elproducenterna och har större möjlighet att underhålla och investera i mer sol-, vind- eller vattenkraft. 

Lokalproducerad el efterfrågas

– Vi har märkt en tydlig efterfrågeökning på lokalt producerad el bland företag det senaste året och speciellt är det lokala aktörer, som Den svenska Matfabriken, som går i bräschen för den utvecklingen, säger Michael Strang, KAM-säljare på Bixia. 

Den svenska Matfabriken har ett ambitiöst klimat- och hållbarhetsfokus. Bland annat har de startat ett projekt tillsammans med dagligvaruhandeln för att inom en snar framtid kunna erbjuda konsumenterna en ”klimatsmart” köttbulle. 

– Vi märker att våra kunder ställer sig mycket positiva till vårt helhetsperspektiv på hållbarhetsfrågan, vilket stärker vårt varumärke långsiktigt. För oss är det lokala perspektivet en viktig pusselbit som dessutom gynnar det lokala näringslivet, avslutar Stefan Malm. 

För mer information kontakta: 

Michael Strang, KAM-säljare på Bixia
michael.strang@bixia.se
076-108 18 53 

Marie Lorenzon, pressansvarig Bixia
marie.lorentzon@bixia.se
013-20 92 63 

Stefan Malm, marknads- och försäljningschef Den svenska Matfabriken
stefan@svenskamatfabriken.se
070-550 35 89

Publicerad 2019-09-09 10:13