Många rekommenderar elbolaget Bixia – största positiva förändringen

I veckan publicerades en ny mätning från YouGovs BrandIndex som visar vilka varuärken som varit bäst på att skapa ambassadörer, alltså nöjda kunder som rekommenderar varumärket till sina vänner. Resultatet visar att Bixia var det varumärke som haft den största ökningen i Brand Advocacy-poäng det senaste året.

– För två år sedan satte vi upp ett ambitiöst mål att öka vår kundnöjdhet med stora mått. Det här är ett bevis på att de insatser vi gjort givit resultat, även om vi har en bit kvar innan vi är nöjda, säger Peter Janefjord, marknadschef på Bixia.

Från YouGovs undersökning framgår det att Bixia har ökat sina Brand advocacy-poäng med 14.8 poäng vilket är den största positiva förändringen i undersökningen. Sveriges mest rekommenderade varumärke är Swish.

– Vår bransch har inte lyckats fullt ut med att förklara för kunderna hur viktigt elvalet är ur ett klimatperspektiv, där ligger andra branscher långt före oss.  El har historiskt varit en lågintresseprodukt där väldigt många kunder inte ens känner till vilket elbolag de har. Det är något vi på Bixia jobbar för att ändra på, säger Peter Janefjord.

Närproducerad el och sunt bondförnuft
Under lång tid har Bixia köpt in el direkt från småskaliga producenter av sol-  vind- och vattenkraft.  I dag har elbolaget avtal med närmare två tusen närproducenter som säljer sin el genom Bixia. För att skapa en relation till produkten el har Bixia valt att lyfta fram sina producenter i sin kommunikation, under konceptet ”sunt bondförnuft”.

– Vi vill att våra kunder ska ha en relation till de som producerar elen. Producenterna är klimathjältar och hjärtat i hela vår verksamhet. Vi vill visa våra kunder att det är riktiga människor, ofta bönder, som genom att investera i ett vindkraftverk, vattenkraftverk eller solpaneler bidrar till att vi får in mer förnybar el i vårt system. Varje kilowattimme som produceras lokalt från sol, vind och vatten gör skillnad för klimatet, säger Peter Janefjord.

Peter Janefjord, marknadschef Bixia
E-post: peter.janefjord@bixia.se