Sex svenska klimathjältar har chansen att få Bixias stipendium på 250 000 kronor

För att uppmuntra goda klimatinitiativ instiftade elbolaget Bixia ett klimatstipendium förra året. Nu har årets sex finalister utsetts av totalt 220 nomineringar. Finalisterna är: Ätbart, Ten Island Seafarm, Swopshop, Sustainable www, Vi håller oss på Jorden och Fältbiologerna.

– Vi har fått in så många spännande nomineringar från människor runt om i landet som brinner för det de gör och som inte bara själva är klimathjältar utan även inspirerar andra. Det känns väldigt hoppfullt att det finns så många eldsjälar som gör fantastiska insatser för vårt klimat och vår miljö, och värdefullt för oss att uppmuntra de goda exempel som finns, säger Fredrik Karlsson, projektledare på Bixia som står bakom stipendiet.

Bixia har länge arbetat för att ställa om elförsörjningen till förnybart och är det elbolag i Sverige som köper in störst andel el från lokala producenter. År 2008 instiftades Bixia Miljöfond som stöttar konkreta projekt för att öka den närproducerade förnybara elen. Förra året valde elbolaget att använda en del av pengarna från miljöfonden till ett klimatinitiativ. Vinnaren av årets klimatstipendium utses i augusti.

Hjälp från klimatforskare

För att ta reda på var klimatbidraget kan göra störst skillnad har Bixia tagit hjälp av den framstående klimatforskaren Björn-Ola Linnér, professor vid Linköpings universitet.

– För att nå klimatmålen behövs en grundläggande transformation av samhället. Här behöver vi en uppsjö av nya initiativ och innovation, såväl tekniskt som socialt. Även småskaliga satsningar kan bli goda exempel för klimatomställning, säger Björn-Ola Linnér.

Om årets finalister

Swopshop

Jane Olsson är kvinnan som vill få oss att ändra vår konsumtion och leva mer cirkulärt. Sedan 2013 driver hon butiken Swopshop i centrala Malmö där man kan lämna in kläderna man tröttnat på och få betalt i en swop-valuta som man kan använda för att byta till sig andra kläder. Nu vill hon utveckla sin Swopshop till ett franchisekoncept.

Fältbiologerna

Sedan 1947 har den ideella föreningen Fältbiologerna gett Sveriges ungdomar möjlighet att uppleva naturen, lära sig om den och skydda den. Samtidigt jobbar föreningen aktivt för att påverka naturpolitiken i rätt riktning. Fältbiologerna är en gräsrotsrörelse som finns till för alla ungdomar då medlemskapet är gratis.

Ten Island Seafarm

Cassandra Köbbel och Anna Vångark kallar sig tångnördar – sedan de upptäckte havets guld – tången – har de varit fast. För två år sedan startade de tångodlingen ”Ten Island Seafarm” i Göteborgs norra skärgård som är landets första andelstångodling. Tångodlingar är hållbart på många sätt; den nyttjar ytan i havet, behöver inte vattnas eller gödas då allt som behövs redan finns på plats, plus att det skapar bäddar för fiskyngel och binder koldioxid samtidigt som det är ett nyttigt livsmedel.

Ätbart

Sedan 2018 har Mickael Gayet och hans vänner i den ideella föreningen Ätbart jobbat intensivt för att minska matsvinnet i Sverige. Genom att utbilda framtida generationer om hållbar livsmedelskonsumtion, produktion samt relationen mellan mat och klimat vill Ätbart inte bara agera plåster för, utan också förekomma matsvinnsproblematiken. Därutöver undersöker Ätbart även möjligheten att utveckla en matsvinnsmärkning som uppmärksammar aktörer med “en svinnfri produktion av livsmedel”, samt arbeta opinionsbildande.

Sustainable WWW

Om internet var ett land skulle det just nu vara det sjätte sämsta landet i världen när det gäller koldioxidutsläpp. Sustainable WWW är en ideell organisation som drivs av webbdesignern Michael Andersen i Göteborg. Han vill få fler att skapa hållbara webblösningar genom att sprida kunskap.

Vi håller oss på Jorden

Det började för fyra år sedan när Maja och hennes granne Lotta var föräldralediga och ville göra något konkret för klimatet. Det blev facebooksidan ”Vi håller oss på jorden” och kampanjen Flygfritt 2019 med målet att få 100 000 svenskar att ta ett flygfritt år. Sedan dess har Maja Rosén ägnat hela sin tid åt att uppmuntra till att skippa flyget. Maja har gett upp mycket, pausat sin läkarutbildning, levt med oerhört små marginaler, för att bidra till att lösa klimatfrågan, genom att medvetandegöra människor om möjligheten att bidra till att minska sina utsläpp och lösa klimatkrisen.

Fredrik Karlsson, projektledare Bixia
E-post: fredrik.karlsson@bixia.se

Presskontakt Bixia

Läs mer om årets finalister på www.bixia.se/klimathjalte