Sex svenska klimathjältar till final i Bixias klimatstipendium

Elbolaget Bixia har fått in rekordmånga nomineringar till årets klimatstipendium Bixia Klimathjälte 2023. Sex inspirerande klimatinitiativ har gått vidare till final, med chans att vinna 250 000 kronor. Finalisterna är CleanSea, Consupedia, Fritidsbanken Sverige, Helios Innovations, Nano Textile Solutions och Skafferiet Västerås.

Elbolaget Bixia har i år fått in över 350 nomineringar till klimatstipendiet Bixia Klimathjälte 2023, vilket är över 60 procent fler än i fjol.

- Det är fantastiskt att vi fått in rekordmånga inspirerande nomineringar till vårt stipendium i år. Våra finalister är inte bara själva eldsjälar utan inspirerar andra till att göra insatser för klimatet, säger Fredrik Karlsson, projektledare på Bixia.

Finalisterna kommer från olika delar av Sverige; Västmanland, Halland, Närke, Värmland, Uppland/Hälsingland och Östergötland/Västra Götaland. I september ska Bixias jury kora en vinnare, som får 250 000 kronor till att fortsätta utveckla sitt miljöarbete.

Uppmuntra goda klimatinitiativ

Klimat och hållbarhet är nyckelfrågor för elbolaget Bixia, som länge arbeta för att ställa om elförsörjningen till förnybart. Bixia är det elbolag i Sverige som köper in störst andel el från lokala producenter.

Klimatet är en av vår tids viktigaste frågor. FN:s senaste IPCC-rapport visar att det är mer bråttom än vad man tidigare trott att begränsa klimatförändringarna.

- Det har aldrig varit viktigare att arbeta för klimatet. Vi vill genom vårt stipendium uppmuntra goda klimatinitiativ och inspirera fler till att göra en insats. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något, säger Fredrik Karlsson.

Fakta Bixia Klimathjälte

År 2008 instiftade Bixia en Miljöfond som stöttar konkreta projekt för att öka den närproducerade förnybara elen. 250 000 kronor från miljöfonden används till stipendiet Bixia Klimathjälte. Målet är att lyfta ett klimatinitiativ som gör skillnad för klimatet och inspirera fler att göra en insats för klimatet. I september utses en av de sex finalisterna till vinnare av stipendiet.

Motiveringar till finalister Bixia Klimathjälte 2023:

CleanSea, Örebro och Sotenäs

Fem fyllda badkar – så mycket plast sköljer upp på den svenska västkusten varje timme. CleanSea arbetar för att stoppa havsplast från att skada det marina livet genom att plocka skräpet, vilket gör dem till en självklar finalist. Genom prenumerationer och försäljning av armband, finansierar de sitt inspirerande arbete. Juryn ser att deras arbete gör konkret skillnad för vårt klimat, samtidigt som det sprider budskapet om att vi måste ta hand om vår planet.

Consupedia, Sigtuna/Hälsingland

Consupedia hjälper konsumenter, grossister, restaurangägare – ja alla i matkedjan – att ta mer hållbara beslut med hjälp av AI-drivna tjänster. Med världens största hållbarhetsdatabas för livsmedel rankar verktyget livsmedel utifrån en mängd hållbarhetsparametrar – däribland transport, rättvisa och hälsa. Juryn menar att företaget visar på vikten av att tänka brett i hållbarhetsfrågan och på innovativt sätt hjälper de människor att förändra sina konsumtionsmönster.

Fritidsbanken Sverige, Deje, Forshaga

Alla människor har rätt till ett liv i rörelse och dyr utrustning ska inte vara ett hinder. Fritidsbanken är en ideell förening som lånar ut sport- och friluftsprylar som alla kan låna. Det gör att produkter som inte längre används får nytt liv och fler får chansen att röra på sig – oavsett förutsättningar. Med sitt cirkulära tänk och arbete med social- och ekonomisk hållbarhet är föreningen en solklar finalist i Bixia Klimathjälte 2023.

Helios Innovations, Halmstad

Innovativt, energieffektivt och rätt i tiden. Så lyder juryns motivering till Helios Innovations – företaget som renar industriellt processvatten genom en ny förångningsteknik, med spillvärme som den primära energikällan. Det gör att de kan hjälpa industrikunder att bli mer energieffektiva, minska sina utsläpp och sänka sina energikostnader – en stor och viktig del i den gröna omställningen.

Nano Textile Solutions, Borås/Linköping

Idag står textilindustrin för en stor del av världens negativa klimatpåverkan. Den trenden vill Nano Textiles förändra genom patenterad nanoteknologi som gör det möjligt att ändra storlek på ett och samma plagg. Med sin innovativa teknik vill företaget leda vägen mot en hållbar och cirkulär textilindustri. Företagets fascinerande teknik och unika idé gör dem till en given finalist hos juryn.

Skafferiet Västerås

Skafferiet Västerås gör det enkelt för konsumenter att välja bort plast, handla hållbart och närma sig en zero waste-livsstil. I den förpackningsfria butiken köper kunderna ekologiska produkter på lösvikt – en affärsidé som förebygger matsvinn och minskar avfall. De hjälper helt enkelt människor att göra enkla klimatsmarta val i vardagen, samtidigt som de hjälper fler att öppna förpackningsfria butiker, och är därför en självklar kandidat bland årets finalister.

Fredrik Karlsson, projektledare Bixia Klimathjälte
fredrik.karlsson@bixia.se, 0708-16 93 11