Nu söker Bixia nya klimathjältar – chans till stipendium på 250 000 kronor

Har du en idé, ett projekt eller gör en insats för att påverka klimatet i rätt riktning? Då är det dags att skicka in en nominering till Årets Klimathjälte med chans att vinna ett stipendium på 250 000 kronor från elbolaget Bixias Miljöfond. I fjol vann den ideella föreningen Ätbart, som tack vare stipendiet utvecklat verksamheten för att möjliggöra omfördelning av osålda livsmedel till behövande i hela Sverige.

Elbolaget Bixia med kontor i Linköping, Växjö och Nässjö, har länge jobbat med hållbarhetsfrågan och var tidiga med att främja lokala initiativ och knyta till sig lokala producenter av sol-, vind- och vattenkraft. Idag jobbar man aktivt för att fler ska använda och producera lokalproducerad förnybar el i Sverige och är redan en av Sveriges största inköpare av lokalproducerad förnybar kraft.

Privatpersoner, organisationer, föreningar och företag som har en idé eller driver ett initiativ för att göra skillnad för klimatet kan från och med början av maj fram till den 4 juni nominera sig själva eller sitt företag till Bixias klimathjälte. Det går också att nominera någon annan person, som gör en viktig insats för miljön.

– Vi behöver alla göra det vi kan för att bidra till ett bättre klimat. Årets IPCC- rapport visar att det är mer brådskande att göra något åt klimatförändringarna, än vad man tidigare trott. Genom att lyfta goda exempel på klimatlösningar kan vi inspirera fler att ta initiativ för klimatet. Därför är det viktigt för oss på Bixia att uppmärksamma fantastiska klimathjältar runt om i Sverige, som gör skillnad för klimatet, säger Fredrik Karlsson, projektledare på Bixia.

Hjälp från klimatforskningen

Bixia har tagit hjälp av den framstående klimatforskaren Björn-Ola Linnér, professor vid Linköpings universitet, för att ta reda på vilka nomineringar som kan göra störst skillnad för klimatet.

– För att nå klimatmålen behövs en grundläggande transformation av samhället. Här behöver vi en uppsjö av nya initiativ och innovation, såväl tekniskt som socialt. Även småskaliga satsningar kan bli goda exempel för klimatomställning, säger Björn-Ola Linnér.

Förra årets klimathjältar

Förra året fick Bixia in över 220 ansökningar och det var i hård konkurrens som stipendiet gick till föreningen Ätbart i Sverige som med hjälp av hundratals volontärer jobbar intensivt för att minska matsvinnet och har levererat över två miljoner måltider till behövande sedan starten 2019. Med hjälp av stipendiet har föreningen Ätbart kunnat växla upp och sprida verksamheten vidare för att utbilda om matsvinnsfrågor och omfördela osålda livsmedel i hela Sverige.

– Våra klimathjältar är människor som brinner för det de gör och som inte bara själva är klimathjältar utan som även inspirerar andra till att bli mer klimatsmarta. Det är tillsammans vi ska lösa klimatutmaningen. Nu hoppas vi på ännu fler ansökningar än förra året, säger Fredrik Karlsson.

Så går nomineringen till

Nomineringarna till Bixias klimatbidrag utgörs av vissa kriterier, men vem som helst kan nomineras. Det kan vara en enskild person, en organisation, ett projekt, ett initiativ, ett företag, en idrottsklubb, en skolklass eller liknande som jobbar med följande frågor:

• Klimatinnovationer och goda exempel
  • Att förändra beteenden hos de stora massorna
  • Hjälpa människor i andra länder, som redan har påverkats av klimatförändringarna
  • Påverkar politiker och beslutsfattare i klimatomställningen

Via siten www.bixia.se/klimathjalte kan man både nominera sig själv, sitt företag eller initiativ, och nominera andra som man tycker gjort sig förtjänta av att ta emot Bixias stipendium om 250 000 kronor. Nomineringen stänger den 4 juni 2023. Vinnaren kommer att utses av Bixias hållbarhetsteam och offentliggöras under sensommaren.

Fredrik Karlsson, projektledare Bixia, 0708-16 93 11
E-post: fredrik.karlsson@bixia.se