Bixia och BatteryLoop i nytt samarbete kring energilagring

Elbolaget Bixia har ingått ett samarbete med startup-företaget BatteryLoop gällande stödtjänster för elmarknaden från BatteryLoops cirkulära energilager. Det innebär att Bixias företagskunder med egna solceller nu kan lagra sin solenergi genom återanvända fordonsbatterier.

I takt med att vi får in mer elproduktion från sol- och vindkraft i energisystemet ökar behovet av energilagring. Och med allt fler laddbara fordon växer behovet av att ta hand om uttjänta batterier. BatteryLoop levererar cirkulära lösningar med batterilager gjorda av återanvända fordonsbatterier, samt en tjänsteplattform och erbjuder även möjlighet till frekvenshandel. Företaget ger uttjänta fordonsbatterier ett andra liv och stöttar omställningen till ökad elektrifiering och förnybar el i samhället.

Framtidens elsystem behöver vara flexibel

- För att kunna hantera framtidens elsystem krävs flexibla lösningar. BatteryLoops lagringslösning kan stötta elnätet samtidigt som vi kan få in ännu mer förnybar el i systemet vilket är avgörande om vi ska klara omställningen. Att lösningen dessutom minskar belastningen på miljön genom återanvändning av gamla fordonsbatterier gör den ännu bättre. Därför är vi mycket glada över vårt samarbete och ser fram emot att kunna erbjuda våra kunder en smart lagringslösning, säger Eric Wennberg, produktansvarig på Bixia.

Samarbetet mellan Bixia och BatteryLoop möjliggör för produktion av ännu mer förnybar el. BatteryLoops energilagersystem (BLESS™) kan vid rätt styrning bidra med den stabilitet som elnätet behöver för att kunna ta emot än mer förnybar elproduktion.

- Vi är väldigt glada över samarbetet med Bixia. Med enbart förnybar el i portföljen har Bixia, precis som vi på BatteryLoop, hållbarhet högt på agendan. Den här typen av samarbeten möjliggör för våra kunder att sömlöst skapa lokal nytta med energilagret och även generera intäkter från elmarknaden, säger Rasmus Bergström, Vd på BatteryLoop.

Eric Wennberg, Produktansvarig Bixia,
eric.wennberg@bixia.se