Ännu en stor solpark byggs – nu i Nyköping

Våren 2023 kommer en av Sveriges största solparker stå klar utanför Nyköping. Satsningen är ett samarbete mellan Parks and Resorts, elbolaget Bixia och Svea Solar. Parken kommer att generera drygt 20 GWh el till Parks and Resorts nöjesparker, därmed kommer Gröna Lund, Kolmården och Skara Sommarland att drivas med solenergi under sommarsäsongerna.

Marcus Annell_solpark

Den nya solparken, som kommer att producera omkring 20 miljoner kWh per år blir ett välbehövligt bidrag till den svenska energiomställningen. Svea Solar bygger, äger och förvaltar parken, medan Parks and Resorts genom Bixia köper elen som produceras under 10 år framöver.

Mer förnybar energi till södra Sverige

- Nu när Parks & Resorts väljer att köpa el från solenergi blir det verkligen något många kan glädjas över. De är en spännande och publik aktör med höga klimatambitioner och cirka tre miljoner besökare varje år. Affären ger en attraktiv och trygg prissäkring över 10 år samtidigt som den bidrar till utbyggnaden av förnybar energi i södra Sverige. Det är något alla parter i affären kan glädjas åt, och givetvis alla besökare på anläggningarna inom Parks & Resorts, säger Marcus Annell, ansvarig för finansiell handel på Bixia.

Avtalet, som sträcker sig över 10 år, kommer att hjälpa nöjesparkskoncernen att minska miljöpåverkan ytterligare samtidigt som de sänker sina elkostnader och skyddas mot volatilitet i elmarknaden under avtalstiden.

Blir en av Sveriges största solpark

- Hållbarhet är en hjärtefråga för oss och vi vill vara med och göra skillnad på riktigt. Därför känns det fantastiskt att vi kan vara med och bidra till infrastrukturen för grön el genom att bygga en av Sverige största solparker. Det här är viktigt både för vår framtida elförbrukning, våra hållbarhetsmål och Sveriges energiomställning, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts.

- Solparken byggs i ett av de två elområden som har som allra högst efterfrågan, där priserna är som högst. Sol kan byggas ut snabbt och med parken får vi skala på solenergin, det är precis vad som behövs idag, säger Pieter Godderis chef för solparker på Svea Solar.

Bygget av den nya solparken startar under hösten 2022 och beräknas vara klart under våren 2023.

Marcus Annell, Head of Financial Trading, Bixia
marcus.annell@bixia.se