Nytt vindkraftrekord under gårdagen

I går, torsdag, producerade de nordiska vindkraftverken 557 GWh el, vilket motsvarar 557 miljoner KWh. Det är 13 procent högre än det tidigare rekordet från november i fjol. Vindkraftrekordet tillsammans med det milda vädret fick elpriset att falla kraftigt under gårdagen, enligt elbolaget Bixa.

Den kraftiga vinden under gårdagsdygnet fick vindkraftsproduktionen att för första gången någonsin gå över gränsen på 500 GWh under ett enskilt dygn, vilket motsvarar 500 miljoner KWh. Vindkraften stod i går för drygt 40 procent av den totala elproduktionen i Sverige. Under 2022 stod vindkraften för cirka 20 procent av den totala elproduktionen.

- Vindkraftsrekordet beror på att djupa lågtryck har dragit fram över Skandinavien. Toppnoteringen är både en effekt av att det blåst mycket över hela landet och att mycket ny vindkraft har installerats i Sverige, säger Johan Sigvardsson, analytiker på Bixia.

I fjol färdigställdes en rad vindparker i Sverige, vilket fick den installerade effekten av vindkraftsproduktionen att öka med drygt 2000 MWh. Det innebär att den installerade effekten ökade med runt 20 procent.

Vinden får elpriset att falla

När vindkraftverken går för fullt får andra dyrare produktionsslag stå tillbaka. Den kraftiga vinden fick därför elpriset att falla kraftigt över hela landet under torsdagen. Snittpriset landade på 43 öre per KWh, att jämföra med början på veckan då priset låg över 1 krona per KWh.

- Priserna faller när det blåser kraftigt över hela landet samtidigt som vädret är ovanligt milt för årstiden, vilket får förbrukningen att minska. Prognosen visar på blåsigt väder även i helgen, vilket indikerar fortsatt låga priser, säger Johan Sigvardsson.

Låga priser framöver

Vädret ser ut att bli fortsatt milt och blåsigt de närmaste veckorna. Den kommande veckan kommer temperaturerna ligga på i snitt runt fem grader över vad som är normalt för årstiden.

- Att det är mycket varmare än normalt minskar efterfrågan på el kraftigt. Dessutom kommer nya lågtryck med kraftigare vindar in under slutet av nästa vecka. Det gör att vi lär få se fortsatt låga priser under stora delar av februari, säger Johan Sigvardsson.

Snittpriserna nästa vecka väntas ligga på runt 75-80 öre per KWh, vilket är nästan 70 procent lägre än medelpriset i december.

Presskontakt Bixia

Publicerad 2023-02-10 16:37