Ny solpark ger mer förnybar energi till Södra Sverige

Till sommaren tas en ny solpark, med en årlig installerad effekt på cirka 9,5 MW, i drift i Karlshamn i Blekinge. Satsningen är ett samarbete mellan AGES Industri med säte i Halmstad, elbolaget Bixia och Svea Solar. Från och med i sommar ska delar av AGES industris tillverkning av precisionskomponenter drivas av solenergi.

AGES_solpark

Den nya solparken i Agerum nära Karlshamn, kommer att producera cirka 9,5 GWh el och därmed bidra till den svenska energiomställningen. Svea Solar bygger, äger och förvaltar parken, medan AGES Industri, med verksamhet i Halland och Småland, köper elen via Bixia.

AGES Industri är en svensk industrikoncern med spetskompetens inom pressgjutning, skärande bearbetning, tooling, svetsning och montering. AGES, som har högt ställda hållbarhetsmål, vann i fjol Stora Leverantörspriset för att de visat att man som komponentleverantör för stål och aluminium kraftigt kan få ned sitt CO2-avtryck på bara några år.

– Vi vill vara med och göra skillnad för klimatet på riktigt och därför känns det fantastiskt att vara med och bidra till infrastrukturen för grön el genom den nya solparken i Karlshamn.  Parken är viktig både för vår framtida elförbrukning, våra hållbarhetsmål och Sveriges energiomställning, säger Anders Magnusson, vd på AGES Industri.

Avtalet, som sträcker sig över 10 år, kommer att hjälpa AGES Industrier att minska miljöpåverkan ytterligare samtidigt som de skyddas mot volatilitet i elmarknaden under avtalstiden.

Attraktiv och trygg prissäkring

AGES Industris ambitioner inom hållbarhetsområdet går hand i hand elbolaget Bixias arbete för klimatet. Bixia arbetar aktivt för att öka den lokalt producerade förnybara energin i Sverige och är redan nu ett av de bolag som köper in störst andel lokalproducerad el i Sverige.

– AGES Industri jobbar aktivt med att minska klimatpåverkan och reducera CO2-avtrycken. Att de väljer att köpa el från solenergi via Bixia bidrar till utbyggnaden av förnybar energi i Södra Sverige. Samtidigt ger det en attraktiv och trygg prissäkring för AGES, säger Magnus Höglund, kundansvarig på Bixia.

Svea Solar, som bygger, äger och förvaltar den nya solparken, ser fram emot det nya samarbetet.

– Vi tycker det är kul att fler företag väljer energiköpsavtal för att ställa om till mer hållbart företagande, samtidigt som man bidrar till att mer hållbar energi produceras.

Parken kommer att bidra med förnybar energi till södra Sverige i uppemot 40 år, säger Pontus Skog, utvecklingsansvarig Solparker Svea Solar.

Magnus Höglund, kundansvarig Bixia, 073-161 57 80, magnus.hoglund@bixia.se

Anders Magnusson, vd AGES Industri, anders.magnusson@ages.se