Ny energistation på Kolmården lär besökarna om el

Kolmården lanserar en ny energistation, där vuxna och barn kan slå sig ned och ta en paus i närheten av fascinerande ökendjur och samtidigt lära sig om mer om elsystemet, olika energislag och om hur Parks & Resorts parker drivs av solel från den nya solcellsparken Fjällskär. Dessutom kan besökarna tävla mot varandra i ett solspel i mobilen, som utvecklats av elbolaget Bixia.

På Kolmården råder just nu riktig halloweenstämning. Parken är fylld av pumpor, läskiga karaktärer och förtrollande sagovärldar, som populära Pumpania. När besökarna behöver en paus från de rysmysiga upplevelserna kan de numera slå sig ned vid bord och bänkar vid Kolmårdens nyöppnade energistation.

Energistationen är en plats där besökarna kan ta en paus och samtidigt lära sig om energi och dess ursprung.  Barn och vuxna kan få kunskap om solen, hur solenergi fungerar och att Parks & Resorts parker Kolmården, Gröna Lund och Skara Sommarland drivs av solel från den nya solparken Fjällskär nära Nyköping. Solparken är ett samarbete mellan Parks & Resorts, elhandelsbolaget Bixia och solcellsföretaget Svea Solar.

På energistationen bjuds även alla besökare in att testa sina kunskaper om solenergi i det nya mobilspelet Solspelet. I spelet kan familjen utmana varandra och även se hur de kunskaperna står sig i jämförelse med andra besökare i parken.

– Intresset för elbranschen har ökat dramatiskt de senaste åren. Tillsammans med Kolmården vill vi se till att fler lär sig om elbranschen och förnybar energi och nå ut till den viktiga målgruppen barnfamiljer och ungdomar. Vi måste alla hjälpas åt för att minska klimatpåverkan och kunskap är en viktig nyckel i detta arbete, säger Peter Janefjord, marknadschef på Bixia.

1200 W – motsvarar en åktur i Kolmårdens Wildfire

Vid energistationen lär sig besökarna bland annat om fördelarna med solenergi: att den är miljömässigt hållbar, förnybar och gratis. De får också veta till exempel att solcellsparken Fjällskär har över 30 000 solpaneler och att tre solpaneler en solig dag producerar hela 1 200 W på en timme. Det motsvarar 1 200 ledlampor som lyser i en timme eller ett varv i Kolmårdens Wildfire, som är Europas snabbaste berg- och dalbana i trä.

Satsningen på energistationen går hand i hand med Parks & Resorts ambitioner att bidra till den gröna omställningen.  Det finns en stor potential att nyttja denna yta i parken till utbildningsinsatser och nå ut med de miljöinsatser som görs till parkens 700 000 årliga gäster.

– Vi vill synliggöra och kommunicera allt bra som Kolmården är med och bidrar till inom klimatområdet. Energistationen ger våra besökare möjlighet att lära sig mer om solkraft och om hur vi driver Kolmården, Gröna Lund och Skara Sommarland med solenergi från vår nya solpark. Vi kommer löpande utveckla platsen för att barn och vuxna på ett roligt sätt ska kunna lära sig om förnybar energi och förstå hur viktig den är för den gröna omställningen, säger Jimmy Persson, som är ansvarig för Teknik och Energi på Parks & Resorts och brinner för att effektivisera energilösningar med målsättningen att hela tiden minska klimatavtrycken.

Energistationen kommer att bli ett komplement till det redan etablerade utbildningsprogrammet Bästa världen, som syftar till att sprida kunskap i hållbarhetsfrågor bland elever i årskurs 2, 5 och 8.  Projektet drivs av Linköpings kommun och Tekniska verken i samarbete med Kolmården, Lejonfastigheter och Bixia.

Peter Janefjord, Marknadschef Bixia, peter.janefjord@bixia.se, 0708-24 05 05

Jimmy Persson, ansvarig för Teknik och Energi på Parks & Resorts, jimmy.persson@parksandresorts.com, 010-708 75 77

App_Terese_low.jpg Informationstavla_low.jpg Peter och Jimmy Portal_2_low.jpg

Publicerad 2023-11-02 07:47