Fritidsbanken Sverige får stipendium på 250 000 kronor – utses till Årets Klimathjälte 2023

Idag fick den ideella föreningen Fritidsbanken Sverige ta emot ett klimatstipendium på 250 000 kronor från elbolaget Bixia. Föreningen, som startades i Deje i Värmland, finns i dag i över 120 kommuner från Trelleborg till Kiruna och har cirka 450 000 insamlade sportartiklar i lager som de kan låna ut till alla som behöver. Bara i år lånas över 1 000 000 fritidsprylar ut, utan kostnad, till folk i alla åldrar. Stipendiet från Bixia gör det möjligt för Fritidsbanken Sverige att växla upp ytterligare och starta Fritidsbanker i fler kommuner.

2013 slogs portarna upp till den första Fritidsbanken i Deje i Värmland. Idén föddes när diakon Carina Haak från Svenska kyrkan fick ta emot samtal från föräldrar som sjukskrivit sina barn från friluftsdagar, eftersom de inte hade möjlighet att skicka med utrustning. I dag finns den ideella föreningen Fritidsbanken i över 120 kommuner, se lista över alla orter nedan. Ca 450 000 insamlade artiklar finns i lager och bara i år lånas över 1 000 000 fritidsprylar ut, utan kostnad, till folk i alla åldrar.

Hård konkurrens

Det var i hård konkurrens som Fritidsbanken fick utmärkelsen Årets Klimathjälte från Bixia, som fick rekordmånga ansökningar i år, över 350 stycken. Av dessa utsågs sex finalister och idag fick alltså Fritidsbanken Sverige motta stipendiet på 250 000 kronor.

– Vi är otroligt glada och tacksamma för utmärkelsen, som är ett kvitto på att våra anläggningar i över 120 kommuner runt om i Sverige gör skillnad på riktigt. Alla människor har rätt till ett liv i rörelse och vi strävar efter att sänka tröskeln till fysisk aktivitet. Med hjälp av stipendiet kan vi växla upp och sprida vår verksamhet till ännu fler platser runt om i Sverige och ge fler möjlighet att låna utrustning, säger David Mathiasson, verksamhetschef på Fritidsbanken Sverige.

Fritidsbanken har sedan 2013 kostnadsfritt lånat ut över 2 miljoner sport- och fritidsprylar till den som behöver, för att dyr utrustning inte ska vara ett hinder för en aktiv fritid. Därigenom bidrar Fritidsbanken Sverige till ett hållbart samhälle.

– Fritidsbanken ger alla möjligheten att röra på sig oavsett förutsättningar samtidigt som verksamheten ger liv till utrustning som inte längre används. Med sitt cirkulära tänk och arbete med både social- och ekonomisk hållbarhet är Fritidsbanken en värdig vinnare i Bixia Klimathjälte 2023 och erhåller 250 000 kronor i stipendium från Bixia Miljöfond, säger Fredrik Karlsson, projektledare på Bixia.

Här finns Fritidsbankens butiker:

Ale (Älvängen), Arboga, Arvika, Avesta, Boden, Bollnäs, Borgholm, Borlänge, Borås, Botkyrka, Bromölla, Dals-Ed, Eda (Charlottenberg), Enköping (Idrottshuset). Enköping (Örsundsbro), Eskilstuna, Eslöv, Fagersta, Falkenberg, Falköping, Filipstad, Flen, Forshaga (Deje), Gislaved, Gotland (Visby och Klintehamn), Grums, Gullspång, Göteborg (Frölunda Torg), Göteborg (Slottsskogen), Habo, Hagfors, Halmstad, Hammarö, Haparanda, Hedemora, Herrljunga, Hudiksvall, Håbo (Bålsta), Härnösand, Härryda (Mölnlycke), Jokkmokk, Jönköping, Kalmar, Karlskoga, Karlstad (Kronoparken), Katrineholm, Kil, Kiruna, Klippan, Knivsta, Kristianstad, Kristinehamn, Kumla, Köping, Laholm, Landskrona, Laxå, Lidköping, Lindesberg, Ljungby, Ljusdal, Ljusnarsberg (Kopparberg), Luleå, Lund, Malmö, Mariestad, Mjölby, Dals-Ed, Motala, Munkfors, Mölndal, Nora, Norberg, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Partille, Sala, Sandviken, Sigtuna (Märsta), Skara, Skellefteå, Skövde, Smedjebacken, Sollefteå, Sorsele, Storfors, Strängnäs, Sundsvall, Sunne, Surahammar, Sysslebäck, Säffle, Säter, Söderhamn, Tanumshede, Tierp, Tingsryd, Torsby, Torsås, Trelleborg, Trollhättan, Tyresö, Uddevalla, Umeå, Upplands Väsby, Uppsala (Gottsunda), Uppsala (Industristaden), Vansbro, Vilhelmina, Vingåker, Vänersborg, Vännäs, Västerås, Åmål, Ånge (Fränsta), Årjäng, Åstorp, Älvsbyn, Ängelholm, Öckerö, Örebro, Örnsköldsvik, Östernärke (Odensbacken), Östersund, Östra Göinge, Överkalix

Fakta Bixia Klimathjälte

År 2008 instiftade Bixia en Miljöfond som stöttar konkreta projekt för att öka den närproducerade förnybara elen. 250 000 kronor från miljöfonden används till stipendiet Bixia Klimathjälte. Målet är att lyfta ett klimatinitiativ som gör skillnad för klimatet och inspirera fler att göra en insats för klimatet.

David Mathiasson, verksamhetschef Fritidsbanken, david@fritidsbanken.se, 0768-32 01 00
Fredrik Karlsson, projektledare Bixia, fredrik.karlsson@bixia.se, 070-816 93 11

Publicerad 2023-09-26 13:24