Bixia logo
Meny

Teckna nytt elavtal vid flytt

Mindre än 7 dagar till flytt

Om det är bråttom med flytten och du ska flytta inom 7 dagar är det smidigast att kontakta oss genom något av följande alternativ: SMS:a BIXIA FLYTT följt av personnummer eller kundnummer till 71120 eller ring på 0771-60 30 30.

Mer än 7 dagar till flytt

Är det mer än 7 dagar tills du ska flytta tecknar du elavtal genom att fylla i din adress och sedan följa stegen i vårt avtalsflöde. På så sätt får du el från Bixia lagom till inflyttningsdagen.

Vanliga flyttfrågor

Hur lång tid innan flytt behöver jag höra av mig?

För att avsluta ditt avtal i samband med utflytt, behöver du ta kontakt med ditt elnätsbolag. Alla elnätsbolag har olika uppsägningstider för elnätsavtalet, se till att kontrollera vad som gäller för just för dig.

Önskar du flytta med Bixia till den nya adressen kan du göra det här. För att vi ska kunna hjälpa er med att teckna både elnätsavtal och elhandelsavtal på er nya bostad behöver det vara minst 7 dagar kvar till inflytt.

Är det mindre än 7 dagar kvar behöver du ta kontakt med oss via vår kundservice på 0771-60 30 30. Du kan även kontakta oss via vår chatt.

Jag ska flytta, kan ni hjälpa mig?

Självklart, kontakta oss på 0771-60 30 30 så hjälper vi dig vidare. Du kan även kontakta oss via vår chatt.

Vad händer med mitt fasta avtal vid flytt?

Vid flytt kan du ta med dig ditt fasta elavtal till din nya adress, annars avslutas det kostnadsfritt i samband med att du kontaktar ditt elnätsbolag och avslutar ditt elnätsavtal. 

Önskar du ta med ditt Bixia-avtal till din nya adress, kontakta oss på 0771-60 30 30 så hjälper vi dig.

Tre saker att tänka på vid flytt av elavtal
  1. Om du flyttar till ett nytt område kan det vara en annan elnätsleverantör som äger elledningarna i området. Bixia använder dessa elledningar för att leverera elen till din lägenhet eller ditt hus. Därför är det viktigt att teckna ett elnätsavtal med det elnät som området använder. Ta reda på vilken elnätsleverantör du kommer att ha med hjälp av webbplatsen Nätområden.
    Nätområden - Svenska kraftnät

    Anmäl sedan inflytt till ditt nya nätbolag och ta då reda på anläggningsid (18 siffror) och områdeskod (3 bokstäver).

  2. Det är viktigt att säga upp elnätsavtalet från den bostad du flyttar ut ifrån.

  3. Teckna ett elavtal som passar dig och din boendeform, exempelvis om du flyttar från en lägenhet till ett hus. Ring vår kundserive på 0771-60 30 30, så hjälper vi dig med ett att teckna ett bra avtal eller flytta din el  till ditt nya boende.
När jag ska flytta, kan jag då flytta med mitt nuvarande avtal?

Ja, självklart kan du det. Vi behöver veta detta:

  • Din nya adress
  • Vilket datum du flyttar in
  • Anläggningsid (18 siffror)
  • Områdeskod (3 bokstäver)

Dessa uppgifter får du i samband med att du kontaktar ditt nya elnätbolag.

Saknar du anläggning-id och områdeskod, men har minst 7 dagar till flytt? Då kan vi ta reda på detta åt dig genom en flyttfullmakt. Kontakta vår kundservice så hjälper vi dig.

Vad händer om jag inte flyttar med min el?

Om du inte flyttar med ditt elavtal eller skaffar ett nytt elavtal så kommer du få ett elavtal anvisat till dig från det anvisade elhandelsbolaget i ditt område. Det är ett avtal som gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid. Ett anvisat elavtal är generellt dyrare än andra elavtal.

Kan jag har flera avtal samtidigt?

Det går fint att ha avtal för flera olika anläggningar, till exempel lägenhet och fritidshus.

Vad händer om jag inte säger upp mitt elnätsavtal när jag flyttar?

Säger du inte upp ditt elnätsavtal vid flytt riskerar du att forsatt få betala för både elnät och elhandel på adressen. 

> Visa fler frågor
Uppdaterad: 03 november 2020
Kontakta sidansvarig