Bixia logo
Meny

Smart styrning - Vanliga frågor och svar

Vad är smart uppladdning och smart uppvärmning? Här hittar du de vanligaste frågorna och svaren på området smart styrning.

Om tjänsten

Vad är smart uppladdning och smart uppvärmning?

Smart laddning och uppvärmning är tjänster som anpassar din elbilsladdning och uppvärmning efter när elpriset är som lägst under dygnet. Effekten blir att du kan sänka din elkostnad och bidrar till att bibehålla stabilitet i elnätet.

För att tjänsterna ska fungera måste du stänga av eventuella optimeringstjänster från andra utrustningstillverkare.

Elfordon

För att aktivera smart laddning ansluter du din elbil och laddbox under fliken ”Styrning” i appen Mitt Bixia. Om appen inte stödjer antingen din bil eller laddbox räcker det att ansluta en av dem för att använda tjänsten. Däremot rekommenderar vi att du ansluter båda enheterna för optimal styrning.

Efter anslutning är tjänsten i gång och ser till att bilen laddas upp helt till lägsta möjliga kostnad inför att det är dags att använda den.

Värmepumpar

Smart uppvärmning aktiverar du också under ”Styrning” i appen Mitt Bixia. Tjänsten fungerar på så sätt att när elpriset är lägre stiger temperaturen något och när priset är högre sjunker den. Detta sker utan att du själv märker av det – komforten i ditt hem påverkas alltså inte.

Är detta en gratistjänst?

Tjänsten är gratis för Bixia-kunder.

Hur behandlar ni mina uppgifter och är anslutningen säker?

Här kan du läsa mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Så behandlar vi personuppgifter

Hur skiljer sig tjänsten från andra tillverkares optimeringstjänster?

Tjänsten anpassar förbrukningen efter när priset på elbörsen (spotpriset) är som lägst under dygnet. Effekten blir att du kan sänka din elkostnad och bidrar till att bibehålla stabilitet i elnätet.

Minskar min elkostnad om jag som kund inte blir debiterad per timme?

Om du har rörligt pris eller Bixia Framtid minskar inte din elkostnad om du använder styrningstjänsten. Det beror på att din elkostnad inte baseras på när under dygnet du använder el. Däremot bidrar du både till att behålla balansen i elnätet och till att pressa elpriset på längre sikt. För att kunna påverka din elkostnad redan nu behöver du ha ett timpris-avtal.

Timpris på el

Varför är mina energibesparingar så låga?

Att du sparar väldigt lite på att använda tjänsten kan bero på:

  • begränsad flexibilitet i dina laddbehov (det går inte att uppnå önskad laddnivå före deadline utan att ladda när priset är högre pris)
  • att du framför allt laddar utanför hemmet där tjänsten inte kan styra laddningen
  • att önskad laddstatus i din bil inte matchar inställningarna appen – se till att angiven nivå i bilen är det du önskar, då bilens app står över styrningen.

Hur kopplar jag från Smart laddning?

Du stänger av den smarta laddningen i appen under fliken "Styrning".

Anslutning av elbil och elbilsladdare

Vilka inställningar rekommenderas för smartladdningen?

Här beskriver vi några olika sätt du kan använda smart laddning på.

Anslut laddbox eller elbil

Smart laddning kan användas både via bilen och laddboxen. Om ditt bilmärke inte ännu stöds via appen kan du använda tjänsten via laddboxen eller tvärtom.

Anslut både laddbox och elbil

Om både din elbil och laddbox kan anslutas till appen rekommenderar vi att du i första hand använder tjänsten via bilen och i andra hand via laddboxen, inte båda samtidigt.

Anslut laddbox och flera elbilar

Om du har flera elbilar du vill ladda via samma laddbox rekommenderar vi att du använder tjänsten via laddboxen. När det är dags att ladda väljer du vilken bil som ska kopplas in under inställningar för laddbox i appen.

Kan tjänsten skada min laddbox eller mitt elfordon?

Nej, tjänsten gör ingenting du inte själv kan göra via appen. Styrningen påverkar heller inte din garanti.

Måste kunder med elbil och laddningsstation ansluta båda två?

Nej, du kan använda tjänsten genom att bara ansluta din elbil eller laddbox. Däremot bör du ansluta båda för optimal styrning.

Kan jag ansluta flera elfordon?

Ja, du kan ansluta flera elfordon och laddboxar.

Tyvärr har vi tillfälligt problem att ansluta flera fordon eller laddboxar av samma märke. Vi jobbar på att lösa problemet så fort som möjligt.

Hur gör jag om jag har mer än en adress?

Du kan lägga till flera adresser i appen och registrera din laddbox på var och en av dem. Däremot går det bara att lägga till din bil på en av adresserna. När du byter adress behöver du därför koppla ifrån din bil från den första adressen och ansluta den till den andra.

Du kan också välja att enbart använda tjänsten via laddboxen.

Hur vet man när det är dags att ladda upp sin elbil?

Tjänstens algoritmer har lärt sig hur de ska styra förbrukningen efter när elpriset är som lägst under dygnet.

Jag laddar upp mitt elfordon på jobbet eller någon annan plats. Kan ni styra laddningen där också?

Nej, laddningen styrs endast när bilen laddas på den adress du har registrerat i appen.

Kommer mitt batteri alltid att vara fullt?

Tjänsten ser till att din bil alltid laddas upp till den maximala laddningsgränsen som är angiven i bilens app. Saknas maximal laddningsgräns laddas bilen fullt.

Förutsättningen för att bilen ska ladda fullt, eller till vald nivå, är att det finns tillräckligt med timmar mellan att du ansluter bilen och din "smart laddning-starttid".

Min laddbox eller elbil finns inte med i listan

Om din laddbox eller elbil inte visas i listan i appen beror det på att appen inte stödjer den än. Vi jobbar på att ansluta fler modeller, håll utkik!

Vilka krav finns för Smart laddning?

Det här är några av kraven för smart laddning:

  • Bilen laddas alltid till minst 20 % (om du inte väljer något annat i appen). Orsaken är att bilen alltid ska ha batteri nog för en viss räckvidd.
  • Besparingen måste vara mer än 5 % för att styrningen ska starta. Detta för att det är bättre för batterihälsan att ha en pågående laddning i stället för att pausa och starta "i onödan".
  • Styrningen startar inte om det är för kort tid kvar på laddningen innan bilen är fulladdad, av föregående anledning.

Varför startade inte laddningen när den skulle?

Att laddningen inte startar korrekt kan bero på flera saker:

  • Felaktiga inställningar – kontrollera att du har ställt in allt enligt rekommenderade inställningar.
  • Bilen vill inte acceptera laddningen, till exempel på grund av att den har laddats ur och inte vaknar av att erbjudas ström.
  • Tjänsten kan ha tappat kontakten med bilen och/eller laddstationen. Kontrollera att du har stabil internetanslutning.

Om du har kontrollerat ovanstående saker och problemet fortfarande kvarstår, hör av dig till kundservice så hjälper vi dig vidare.

Kundservice

Varför laddar min bil så tidigt eller under dyra timmar?

Att bilen laddar under dyra timmar kan bero på att flera saker:

  • Tjänsten har fått fel information från biltillverkarens API så den tror att batteriet är fullt. Tjänsten stänger då inte av laddningen eftersom det helt enkelt inte finns någon anledning till det.
  • Tjänsten tror att batterinivån är högre än den är i verkligheten.
  • Tjänsten förväntar sig för låg laddningseffekt, vilket får den att tro att laddningen kommer att ta längre tid än den faktiskt gör. Detta kan bero på flera faktorer, beroende på typ av integration. För bilar beräknar vi laddeffekten baserat på återstående laddningstid och batterinivå och med laddboxar utgår vi från det rapporterade genomsnittet av tidigare laddsessioner. Oftast handlar det om att vi behöver återstående tid för att ladda fullt, eller så nära fullt som möjligt, eftersom det är tjänstens första prioritet

Även om Smart laddning är aktiverat börjar min bil ladda direkt. Varför?

Tjänsten kommunicerar med bilen 2-4 gånger per timme – därför kan bilen som längst hinna ladda i 30 minuter från inkoppling till att den pausar laddningen.

Om du stöter på problemet ofta ber vi dig kontakta kundservice.

Kundservice

Hur kan jag börja tvinga laddning även om Smart laddning redan är aktiverad?

För att ladda utan styrning stänger du av tjänsten under ”Styrning” i appen. När du vill aktivera tjänsten igen startar du den på samma ställe.

Varför blir det avbrott i laddningen då och då?

Avbrott i laddningen kan bero på vilken lastbalansering du har. Enheter kan anslutas till din smarta mätare för att skydda dina huvudsäkringar från överbelastning genom att gradvis minska den tillgängliga laddningseffekten i din laddbox om belastningen blir för hög. Om du har lite utrymme kvar på dina säkringar kan lastbalanseraren ställa in effekten till under 6A, vilket är det minsta en bil behöver erbjudas från laddboxen för att kunna tillgodogöra sig strömmen.

Kontakta sidansvarig