Stormen Urd genererade vindkraftsrekord

Stormen Urd drog in över landet igår och nådde på sina håll orkanstyrka. Den fick också vindkraften att slå produktionsrekord. Nu på morgonen producerades det som mest under en enskild timma närmare 5.7 miljoner kWh, vilket är 0.5 miljoner mer än det tidigare rekordet. Under de senaste tre dygnen har vindkraften stått för 26 procent av den totala elkonsumtionen.

Det är inte ovanligt att det blåser mer under vintern än under sommaren och idag på morgonen satte vindkraftsproduktionen rekord, då det producerades som mest 5.6 miljoner kWh under en enskild timma.

- Det extremt blåsiga vädret de senaste dygnen gjorde att vindkraften som mest producerade nästan lika mycket som sex kärnkraftverk. Aldrig förr har svensk vindkraft producerat så mycket, säger Anders Enqvist, chef för Risk Management på Bixia.

Pressar ner priserna ytterligare

När det blåser mycket så pressas elpriserna. Det kommer att märkas i kundernas plånböcker.

- I går låg elpriset i Sverige  på 22 öre per kWh. Veckan innan var priset 33 öre. I Danmark och Tyskland har spotpriserna varit negativa under julhelgen. Har man ett rörligt elprisavtal så kommer man se att månadsmedelpriset sänks, säger Anders.

Anders Engqvist, Chef Risk Management/Analys Bixia
E-post: anders.engqvist@bixia.se