Just nu förekommer falska samtal där personer uppger sig ringa från Bixia. Vi ringer inte och ber dig logga in med ditt Bank-ID eller uppge andra personliga uppgifter. Tänk på att aldrig lämna ut dina koder eller lösenordsuppgifter.

Under perioden 25 mars till 16 april hade vi problem med våra formulär. Om du vet med dig att du skickat in något vi formulär under perioden ber vi dig att skicka in det på nytt. Vi ber om ursäkt för detta! 

Bixia logo
Meny
söklogotyp

Oseriösa elbolag skapar osäkerhet

En pappa försöker ha fokus på samtalet i mobilen samtidigt som han sitter med sitt livliga barn i famnen.

En pappa försöker ha fokus på samtalet i mobilen samtidigt som han sitter med sitt livliga barn i famnen.

Har du råkat ut för en aggressiv telefonförsäljare eller känner någon som har gjort det? Tyvärr blir de allt vanligare och elbranschen är extra utsatt. Här delar vi våra bästa tips, vanliga varningssignaler och vilka rättigheter du bör ha koll på för att undvika att bli lurad.

Var vaksam inför löften om billigare pris

Information om ditt nuvarande elavtal och elpris kan inte andra elhandelsbolag se eller ta reda på. Erbjudanden som lockar om ett billigare elpris, utan att du talat om vad du betalar, bör du därför ta med en nypa salt. Om du råkar ut för en telefonförsäljare som inte känns bra rekommenderar vi att lita på magkänslan och avsluta samtalet.

Världens bästa elavtal?

Har du fått ett riktigt bra erbjudande? Innan du tackar ja kan det vara bra att undersöka det närmare. Det kan du göra genom att testa ringa elhandelsbolag i fråga med följande motfrågor:

  • Säljarens namn och telefonnummer till kundtjänst. Ett fungerande telefonnummer till kundtjänst är ett gott tecken.
  • Fråga efter information via e-post eller brev så att du får läsa i lugn och ro. Oseriösa bolag vill ha snabb acceptans och kommer inte skicka information till dig.
  • Be säljaren att återkomma en annan dag. Ett seriöst bolag förstår att du vill tänka och kommer vara angelägna om att kontakta dig igen. På så vis hinner du också se över de varningslistor vi tipsar om senare i artikeln.

Oseriösa försäljningsmetoder

En viktig sak att känna till är att det inte räcker med ett muntligt avtal när en försäljare ringer upp dig. För att teckna ett avtal måste du skriftligen acceptera anbudet genom vanlig eller elektroniskt underskrift. Alla seriösa bolag vet att lagen kräver detta.

Hotfulla försäljningsmetoder förekommer och strider mot allt som elbranschen står för. Skulle bolaget du är i kontakt med påstå att elen stängs av om du inte omgående tecknar ett avtal ska du genast tacka nej och avsluta samtalet.

Nyttja din ångerrätt

Telefonförsäljning regleras av distansavtalslagen. Som grundregel gäller 14 dagars ångerrätt när du handlar på distans, räknat från det datum som avtalet tecknades.
Säljaren ansvarar för att informera dig om ångerrätten innan avtal tecknas, annars kan ångerfristen komma att förlängas upp till ett år.

Kom ihåg att ett muntligt avtal med en telefonförsäljare som ringt upp dig varken är bindande eller kan göras gällande.

Att bestrida en faktura

Att bestrida en faktura innebär att du motsätter dig att betala och anger varför eller på vilket sätt fakturan är felaktig. Om du vill bestrida en faktura ska du omgående kontakta företaget som skickat den. Det ökar dina möjligheter att få rätt i frågan. Skicka ett mejl med ditt fakturanummer i ämnesraden och berätta kortfattat varför du bestrider fakturan.

Spara alla mejl och annan kommunikation som rör ditt ärende, det kan vara bra att kunna visa upp i ett senare skede.

Varningslistor du kan ta del av

Konsumentverket

En gång i kvartalet publicerar Konsumentverkets energimarknadsbyrå en uppdaterad lista över svartlistade elbolag. Syftet är att belysa vilka elbolag som har fått flest anmälningar från privatpersoner till Konsumentverket. I Sverige finns över 100 olika elbolag och majoriteten har väldigt få anmälningar emot sig. En placering på konsumentverkets lista är en stark indikation på oseriös verksamhet.

Klagomålsinformation (energimarknadsbyran.se)

Svensk Handel

Svensk Handel tar fram en varningslista som fokuserar på oseriösa försäljningsmetoder. På listan nämns bland annat vilka tillvägagångssätt och felaktiga erbjudanden bolagen använt sig av. Du kan också ta del av hur andra har upplevt kontakten med bolagen och vad de har råkat ut för.

Varningslistan (svenskhandel.se)

Schyssta elbolag

Det är viktigt att du känner dig nöjd och litar på ditt elbolag. Certifieringen Schysst elhandel innebär i korthet att elbolaget i fråga förbinder sig att leva upp till 18 viktiga kundlöften. Det kan handla om att förenkla presentationen av priser, villkor och avtal.

Här kan du läsa mer om Schysst elhandel och hur vi på Bixia arbetar för att upprätthålla och öka vår kundnöjdhet.

Schysst elhandel (bixia.se)

Källor:

Bixia (bixia.se)

Konsumenternas energimarknadsbyrå (energimarknadsbyran.se)

Svensk handel (svenskhandel.se)

Fler artiklar som kan intressera dig

Uppdaterad: 29 april 2025