Hur tillgänglig är mitt.bixia.se?
Mina sidor privat är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Vi är medvetna om att Mina sidor inte är helt tillgängligt och vi arbetar löpande för att uppfylla kraven. Här nedan beskriver vi de brister vi känner till.
Vår ambition är att ha åtgärdat majoriteten av alla kända tillgänglighetsproblem under 2026.
Tillgänglighet i app-versionen
Appen och Mina sidor privat visar samma innehåll och de bygger på samma tekniska lösning. Appen fungerar genom att webbversionen visas i en inramning. Appen har därför samma brister som Mina sidor och fungerar sämre med hjälpmedel. Det går inte att använda tangentbordsnavigering och appen tar inte hänsyn till systeminställningar som större text. Appen är därför inte tillgänglig.
Tangentbordsnavigering
- Webbplatsen har vissa begränsningar i möjligheten att navigera och utföra kommandon med hjälp av enbart tangentbord. Till exempel följer den i vissa fall inte en logisk tab-ordning, alla element i fokus markeras inte tillräckligt tydligt och det går inte alltid att hoppa över återkommande innehåll.
- Adressväljaren kan skapa en så kallad tabbfälla som gör att man fastnar.
- Tangentbordsnavigeringen kommer åt innehåll som inte är valt.
Vi arbetar med att förbättra logik, fokusmarkering och genvägar så att det ska bli enklare att navigera och utföra kommandon med hjälp av enbart tangentbord.
Skärmläsare och länkar
- Dekorativa element så som ikoner och bakgrundsbilder blir ibland upplästa.
- När länkar öppnas i ny flik framgår det inte tydligt.
- Årsmenyn (dropdown) tolkas felaktigt som en länk.
- När listor uppdateras visas ingen information direkt för användare av skärmläsare.
- Vissa knappar saknar tydlig beskrivning av vad de gör, till exempel tillbaka-knappar.
- Vissa element, som av/på-funktioner tolkas felaktigt som checkboxar.
- Det framgår inte tydligt när modaler öppnats.
Bilder, grafer och tabeller
- Tabeller saknar tydlig struktur och sammanhang, till exempel rubriker och förklaringar.
- Graf- och tabellväljaren ger ingen kontext om vad innehållet handlar om.
- Dekorativa element så som bakgrundsbilder och ikoner blir ibland upplästa av skärmläsare.
Vi arbetar med att se över att material som publiceras på webben är beskrivet korrekt. Vårt mål är att minst erbjuda samma information som mediet visar beskrivet i text i anslutning till bild, graf eller tabell.
QR-kod för BankID-inloggning
Personer med nedsatt syn, motorisk funktionsnedsättning eller digital ovana kan ha svårt att använda QR-kod vid inloggning. Ofta visas koden under för kort tid, och vid nedsatt syn kan det vara svårt att veta om QR-koden är synlig i sin helhet eller inte, vilket påverkar inläsningen. Vi planerar att åtgärda detta enligt BankID:s lösning hösten 2025.
Övriga brister
Vissa inställningar, till exempel att förstora text via webbläsaren, fungerar inte fullt ut. Det kan göra det svårare att ta del av innehåll om du har behov av större textstorlek.
Så har vi testat webbplatsen
Vi har gjort en självskattning av webbplatsen. Testningen har gjorts på flera olika sätt:
- Vi har kontrollerat att innehåll går att nå med hjälp av tangentbordsnavigering.
- Vi har testat med flera olika skärmläsare, till exempel VoiceOver, NVDA och Narrator.
- Vi har testat med flera olika enheter och operativsystem.
- Vi har granskat koden för att identifiera vanliga tillgänglighetsproblem.
Har du synpunkter på tillgängligheten?
Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Anmäl brister i tillgänglighet
Kontakta oss om du behöver innehåll som inte är tillgängligt
Om du behöver innehåll som inte är tillgängligt för dig kan du kontakta oss på följande sätt:
- mejla kundservice
- ring kundservice 0771-60 30 30
Kontakta tillsynsmyndigheten om du inte är nöjd
Myndigheten för digital förvaltning, har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet, eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll, kan du anmäla det till Myndigheten för digital förvaltning (digg.se)