Just nu är det många som ringer till oss och svarstiden är längre än vanligt.
T.o.m. 21 augusti gäller följande öppettider: måndag-fredag 09.00-15.00 (lunchstängt 12.00-12.30).

Bixia logo
Meny

Vanliga frågor och svar

Hitta svar på vanliga frågor om ditt elavtal, fakturan, vad som händer om du flyttar och mina sidor.

Willhem

Vem kan teckna erbjudandet?

Erbjudandet gäller dig som hyr en Willhembostad och som har ett eget elavtal. Ingår el i din hyra eller om elkostnaden kommer på din hyresavi kan du tyvärr inte ta del av erbjudandet.

Jag har redan ett elavtal med bindningstid, hur gör jag?

Du kan själv ordna bytet och säga upp ditt avtal hos din nuvarande leverantör.
Om du vill kan du ge Bixia en fullmakt att se över när ditt elavtal går ut och göra ett nytt avtal hos Bixia, när avtalstiden löper ut. Vi håller då kontakten med ditt nuvarande elbolag och informerar dig om när ditt avtal löper ut och när du kan få ditt nya hos Bixia.

Ett byte med hjälp av fullmakt tar mellan 14 dagar och tre månader, beroende på vilket företag du har ditt tidigare elavtal hos. Fullmakten gäller i 18 månader, så löper ditt tidigare avtal ut först efter den tidsperioden måste du förnya fullmakten för Bixia.

Hur tar jag del av erbjudandet?

Du tecknar enkelt erbjudandet på Bixias kampanjsida för Willhems kunder alternativt fyller i dina kontaktuppgifter så hör vi av oss.

Kan jag ta med avtalet när jag byter bostad?

Ja, det går att föra över avtalet och det gör du enklast genom att ringa Bixias kundservice 0771-60 30 30.

Vad är det för skillnad på elnätbolag och elbolag?

Elnätbolag kan du inte välja, det är det bolag som har hand om elnätet där du bor. Det är elnätbolaget som du vänder dig till vid strömavbrott. Elnätbolaget har alltså ett monopol då de ansvarar för underhåll av elnätet.

Ett elbolag är den du köper din el av. Här kan du fritt välja vilket bolag du vill få din el från och vilket elbolag du känner att du vill vara kund hos.

Tillkommer faktureringsavgifter?

Nej, inga faktureringsavgifter tillkommer.

Var hittar jag mitt anläggnings-ID och nätområde?

Ditt anläggnings-ID och ditt nätområde finns på din elfaktura. Hittar du dem inte kan du kontakta Bixias kundservice på 0771-60 30 30, kundservice@bixia.se eller kontakta Bixia på Facebook.

Vem kontaktar jag om jag har frågor om elavtalet och villkoren?

Har du frågor om elavtalet, våra villkor eller andra praktiska saker som kan vara bra att veta?

Kontakta Bixias kundservice på 0771-60 30 30, kundservice@bixia.se eller Bixia på Facebook så hjälper vi dig!

Hur vet jag att jag får förnybar el?

Som kund hos Bixia får du bara el från förnybara energikällor. Vi kan alltid garantera ursprunget till elleveransen om du har Bixia Nära. Det gör vi genom att vi köper in så kallade ursprungsgarantier från elproducenten. Det är den garantin som är vårt bevis på att elen verkligen är från en förnybar källa.

Förnybar energi ger grön el - Energi i fokus

Måste jag välja elavtal?

Det är inget tvång, men det gynnar dig. Det är alltid billigare att göra ett aktivt val än att fortsätta med anvisningspris som du får om du inte väljer något själv. Och väljer du dessutom Bixia och förnybar el bidrar du till konkret klimatnytta.

Kommer fakturan från Bixia?

Ja, för ditt elavtal och din elförbrukning. Sedan får du en separat faktura från ditt elnätbolag.

Hur ofta får jag min avi?

Din faktura kommer varje månad och du väljer själv betalningssätt: e-postfaktura, e-faktura eller Kivra.

Vad är Bixia Nära?

Att ha det närproducerade tillvalet Bixia Nära som en del i ditt elavtal kan jämföras med att du inte bara köper ekologisk mat, du köper den dessutom direkt från din lokala bonde. Då blir det enkelt att förstå. Det kostar lite mer men vinsten du och producenten får ut är ovärderlig.

  • En del av det du betalar för elen går direkt tillbaka till dina lokala elproducenter, utan mellanhänder.
  • Du vet elens exakta ursprung.
  • Du stärker den lokala näringen och är dessutom med och bygger upp en mer hållbar elproduktion i ditt område.
Kan erbjudandet kombineras med andra erbjudanden?

Nej, det här är ett unikt erbjudande tillsammans med Willhem för Willhems kunder och kan inte kombineras med andra erbjudanden från Bixia.

Jag är redan kund hos Bixia idag, kan jag bli kund via Willhem?

Ja, självklart! Det fungerar för dig som har rörligt elpris eller ett bundet avtal som går ut i närtid.

Kontakta Bixias kundservice på 0771-60 30 30, kundservice@bixia.se eller Bixia på Facebook så hjälper vi dig!

> Visa fler frågor