Just nu har vi hög belastning och det kan vara svårt att komma fram. Upplever du problem kan du alltid mejla oss på kundservice@bixia.se. På grund av belastningen är våra svarstider längre än normalt, men vi hör av oss så snart vi kan.

Elpriskompensation till hushåll med höga elpriser

Regeringen kommer avsätta drygt sex miljarder kronor till en elpriskompensation för de hushåll som drabbats av höga elpriser.

Elpriskompensationen sker för tre månader (december, januari och februari) till elkunder baserat på förbrukning. Kompensationen baseras på hur stor elförbrukning hushållet har varje månad, där den högsta nivån är hushåll som använder över 2000 kWh per månad. Till dem utgår en ersättning om 2000 kronor per månad, alltså totalt 6000 kronor.

Medlen betalas ut till de hushåll som har höga elräkningar utan att de behöver ansöka om det.

Den exakta utformningen av elpriskompensationen kommer att tas fram i dialog med myndigheter, elnätsbolagen och riksdagen meddelar regeringen.

För vidare information hänvisar vi till Regeringens pressmeddelande: Pressmeddelande elpriskompensation

Publicerad 2022-01-12 10:16
Uppdaterad: 12 januari 2022