Kommentar på Telge Energis reklamkampanj

Med anledning av de kommentarer vi på Bixia har fått kopplat till att Telge Energi återanvänder en gammal reklamkampanj som de blivit fällda för, vill vi tydliggöra vår ställning i frågan.

Det stämmer att det var vi på Bixia som anmälde Telge Energis kampanj år 2013 och de fälldes också för en annons som ingick i kampanjen som var vilseledande och misskrediterande. Telge smutskastade Bixia genom att påstå att vi sålde smutsig kolkraft medan Telge själva gav solkraft till alla sina kunder. Det här var ett felaktigt påstående då vi på Bixia redan då endast sålde elavtal med el från förnybara källor till våra privatkunder. Marknadsdomstolen valde att förbjuda kampanjen och Telge Energi medgav även att de använt en felaktig källa.

Marknadsdomstolen valde även att förbjuda filmen som ingick i kampanjen efter konstaterandet "att filmen skapade oro hos konsumenterna och anspelade på deras känslor utan att Telge hade täckning för det. Speciellt med tanke på hur liten andel av elen som kommer från solen; ”en ytterst liten del av elmixen”."

I den nuvarande återanvända kampanjen visas dock inte den fällda annonsen utan endast filmen. Vi på Bixia har aldrig haft någon invändning mot filmen utan ställer oss bakom den. Då som nu levererar vi liksom Telge endast 100 procent förnybar el till våra privatkunder.

Vi tycker det är viktigt att vi kollegor i branschen hjälps åt och lägger vår kraft på att hjälpa våra kunder och samarbetspartner att jobba mot en hållbar framtid.

Läs domen i sin helhet här.

telges_annons_s.jpg
En av enheterna i annonskampanjen som fälldes.

Publicerad 2019-11-26 08:56