Nytt samarbete med ICA för kundernas hållbara val

Bixia inleder ett samarbete med ICA för att erbjuda ICA-kunder ett hållbart elavtal. Bixia har köpt in förnybar, närproducerad el från småskaliga producenter under lång tid och antalet producenter ökar i snabb takt.

Bixia arbetar långsiktigt för att ställa om elförsörjningen till en helt förnybar elmarknad och göra det enklare och lönsammare att producera el från sol, vind och vatten. Idag är Bixia det elbolag som köper in störst andel närproducerad el i landet. Dessutom bygger Bixia, tillsammans med kunder och samarbetspartners, mer förnybar produktion.

– Vi är stolta och glada över att vara en ny samarbetspartner med Ica. Våra värderingar och vår syn på hållbarhetsfrågor stämmer väl överens, säger Pär Kaller, vd Bixia. Och vi kämpar för att konsumenten ska göra ett medvetet val även när det gäller sitt elavtal. Valet av elbolag spelar stor roll för klimatfrågan och här måste vi alla ta vårt ansvar.

Den närproducerade elen ger inte bara mer förnybar energi till marknaden utan stärker även den lokala näringen. Att gemensamt sträva mot att öka kraften i den lokala gemenskapen och skapa ett hållbart samhälle är en av hörnpelarna i samarbetet.

– Att förändra världen i rätt riktning är den viktigaste frågan för Bixia, säger Jenny Johnson, chef Strategiska samarbeten. Genom samarbetet med Ica får vi en fantastisk möjlighet att nå ut bredare till miljömedvetna konsumenter och hjälpa dem att göra ett klimatsmart elval.

Det nya samarbetet lanseras för ICAs kunder i mitten av oktober med både välkomstbonus, löpande bonus och rabatt på elpriset.

Pär Kaller, vd Bixia, 0702-87 5125
Jenny Johnson, chef Strategiska samarbeten, 013-20 83 09