Region Skåne väljer miljömärkt el från Bixia

Elbolaget Bixia har tecknat avtal med Region Skåne som innebär att man under en fyraårsperiod (170701-210630) levererar cirka 600 miljoner kWh förnybar miljömärkt el till regionens verksamheter. Avtalet innebär också att Bixia köper vindkraft från Region Skåne vars kraftverk producerar cirka 55 miljoner kWh per år.

-Vi är både glada och stolta över att ha fått fortsatt förtroende från Region Skåne. Framförallt är vi glada över den klimateffekt det innebär när en så stor aktör väljer förnybar miljömärkt el, säger Eric Wennberg, försäljningschef på Bixia.

Region Skåne har valt den enda miljömärkta elen som finns i Sverige idag och som är märkt med Naturskyddsföreningens Bra Miljöval. Utöver att elen kommer från förnybara källor som sol, vind och vatten bidrar regionen till Naturskyddsföreningens fonder för konkreta miljöinsatser och energieffektivisering, det gör märkningen till en av de tuffaste i världen.

Avtalet innebär också att Bixia kommer att förvalta Region Skånes finansiella portfölj som kommer att skötas av Bixias krafthandlare i Växjö som har finansinspektionens tillstånd att bedriva värdepappershandel.

Närproducerad el

Historiskt har man sagt att el är en lågintresseprodukt men på Bixia märker man att den inställningen har förändrats i takt med att kunderna börjar ställa krav.

- Allt fler kunder bryr sig om var elen de köper kommer ifrån och det gynnar oss på Bixia. Vi är det elbolag som köper in störst andel förnybar el direkt från lokala producenter och satsar långsiktigt på att bygga ut den förnybara elproduktionen tillsammans med våra kunder, säger Eric Wennberg.

Eric Wennberg, försäljningschef på Bixia
Telefon: 072 - 524 48 99