Bixia logo

Låna ut taket till solelsproduktion – nytt solklart erbjudande från Bixia

Elbolaget Bixia lanserar nu det nya erbjudandet ”Solklart”. I korthet innebär det att du lånar ut taket på din verksamhet till elbolaget som sedan ombesörjer alltifrån tillståndsansökan, nätanslutning, försäkring och installation. Det gör att ditt företag kan bidra till en hållbar energiomställning utan att investera vare sig tid eller pengar.

– Vi märker att allt fler är intresserade av solel för att bidra till en hållbar och klimatsmart värld. Men vägen till att producera sin egen solel är ofta tidskrävande och krånglig. Med vårt nya erbjudande ”Solklart” har vi gjort det enkelt för företag som vill vara med och bidra. Vår övertygelse är att det ska vara lätt att göra rätt, säger Jesper Wendel, produktansvarig på Bixia.

Mycket att hålla reda på
Från att man som företagare börjar fundera på att sätta upp solpaneler till att det blir verklighet är det många frågor som behöver besvaras. Alltifrån ekonomi och vilken teknik som fungerar bäst till lagar om skatt på energi och elcertifikat.

– Med Solklart erbjuder vi en fullservicelösning där vi ansvarar för finansiering, installation, monitorering, service och återinvesteringar. Det enda kunden gör är att låna ut sitt tak och betalar ett förutbestämt pris per kWh under hela avtalstiden, säger Eric Wennberg, försäljningschef företag på Bixia.

ICA-butik i Småland – en pionjär
Niclas Stenberg är ICA-handlaren i Moheda som brinner för miljön. För honom är det lika självklart att köpa el som är närproducerad och förnybar som att köpa ekologiska och närproducerade grönsaker. Han var den första att haka på Bixias erbjudande ”Solklart”.

– Ja, för mig är det solklart att dra mitt strå till stacken för att bidra till en hållbar värld. Nu har jag solpaneler på butikstaket och det har inte kostat mig en krona, mer än att jag förbinder mig att köpa elen som produceras på taket. Dessutom är det en bra kundmagnet, det syns att Ica i Moheda bryr sig, säger Niclas.

8 av 10 vill ha mer solel
Runt om i världen blir solel en allt starkare konkurrent till fossila energislag. Och även här hemma i Sverige har sol som energikälla börjat ta fart på riktigt, både bland företag och privatpersoner. 
Dessutom är de flesta svenskar mycket positivt inställda till solel. Enligt en undersökning som SOM-institutet har genomfört tycker 80 procent att vi borde satsa mer på solel.

– Potentialen är mycket större än man kan tro, även i Sverige. Vi på Bixia arbetar aktivt för att öka andelen förnybar el, med den här produkten har vi höga förhoppningar om att få ännu fler att ta steget mot förnybart, säger Jesper Wendel.