Kraftiga vårvindar ger mycket vindkraft

Gårdagens vårväder med mycket av både vind och sol gjorde att energin från vindkraften som mest nådde upp till 11 GW i Norden, vilket är i närheten av det rekord som sattes i januari. Under hela gårdagsdygnet stod vindkraften för närmare 30 procent av den svenska elförbrukningen, vilket är tre gånger mer än snittet, enligt elbolaget Bixias rapport.

Även solen bidrog till en hel del el under gårdagsdygnet. Vid lunchtid stod solen för åtta procent av Danmarks totala produktion.

- Just kombinationen av mycket vind och mycket sol är inte så vanlig då molnighet oftast följer med lågtrycken som drar med sig mycket vind, säger Matina Rosenberg, analytiker och meteorolog på elbolaget Bixia.

Vinden var kraftig natten till gårdagen då behovet av el inte är lika stort. Detta ledde till att elpriset pressades kraftigt. I Danmark var det till och med negativa elpriser, det vill säga man fick betala för att producera.

Matina Rosenberg, Analytiker 0470-70 33 95

Publicerad 2017-03-16 12:12