Avtal med Stena Renewable innebär ökad andel förnybar el

Bixia var tidigt ute med att köpa in förnybar el direkt från kraftproducenter. Nu har elbolaget tecknat ett treårsavtal med en av landets största vindkraftsproducenter – Stena Renewable som äger och driver omkring 100 vindkraftverk runt om i landet.

Avtalet innebär att Bixia från och med den 1 januari 2017 och tre år framåt hanterar Stenas fysiska vindkraftsproduktion på närmare 700 GWh tillsammans med rådgivning och finansiell handel.

- Det här är vår volymmässigt största affär i företagets historia som stärker vår position inom förnybart ytterligare, samtidigt som det är ett bevis på att vi är en aktör att räkna med i större affärssamarbeten. Affären innebär att vi ökar andelen förnybar el med 30 procent. Det betyder att vi nu närmar oss vår vision med stormsteg – att ha fysiskt balansansvar för lika mycket förnybar elproduktion som våra kunder använder, säger Stefan Braun, tf vd på Bixia.

Fokus på miljö och förnybar el

- Ett starkt miljöfokus och aktivt arbete kring förnybar el var, tillsammans med hög kompetens inom krafthandel och portföljförvaltning, det som gjorde att valet föll på Bixia. Nu ser vi fram emot ett långsiktigt och hållbart samarbete, säger Peter Zachrisson, vd på Stena Renewable.

Under lång tid har Bixia köpt in el direkt från producenter av sol- vind- och vattenkraft.  I dag har företaget fler än 1200 närproducenter som säljer sin el till Bixia och antalet producenter ökar i snabb takt. Den el som Stenas alla vindkraftverk producerar räcker att försörja cirka 140 000 hushåll med hushållsel.

Eric Constantien, chef Inköp produktion
Telefon: 0708 - 26 25 75