Elpriset ökade på kort tid

Väderomslaget de senaste två veckorna har gjort att medeltemperaturen i Norden sjunkit från 12,7 grader till 5,8 grader. De sjunkande temperaturerna gör att elanvändningen har stigit vilket ger högre elpriser.

Under vecka 39 låg snittpriset på 23,7 öre per kWh, medan veckans snittpris beräknas hamna på 30,5 öre, enligt elbolaget Bixias elprisrapport.

- Den främsta orsaken till de stigande priserna är att elanvändningen har ökat i takt med de sjunkande temperaturerna. Dessutom har vindkraftsproduktionen varit lägre samtidigt som det tyska elpriset stigit, vilket påverkar elpriset här i Norden, säger Matina Rosenberg, analytiker och meteorolog på Bixia.

Dessutom har kärnkraftsproduktionen sjunkit och ligger i dagsläget på en 75-procentig kapacitet vilket den beräknas ligga kvar på fram till slutet vecka 41 då den ökar till cirka 80 procent. Det beror på på att Ringhals 2 och 3 och Forsmark 3 är i revision. Samtidigt har oljepriserna stigit till den högsta nivån på tolv månader.

- Under september var elanvändningen låg, men oktober ser ut att bli det motsatta, säger Matina Rosenberg.

Matina Rosenberg, meteorolog och analytiker på Bixia
Mail: matina.rosenberg@bixia.se