Vindkraftsrekord i helgen

Helgens blåsiga väder med orkanbyar fick vindkraften att slå produktionsrekord. Under delar av helgen stod vindkraften för 30 procent av den totala elkonsumtionen. Det är inte ovanligt att det blåser mer under vintern än under sommaren men under helgen så satte vindkraftsproduktionen rekord. Under lördagen producerades det som mest under en enskild timma 5.2 miljoner kWh.

Blåsten fortsatte under söndagen då vindkraften snittade på 4.9 miljoner kWh per timme under hela dygnet.

– Det extremt blåsiga vädret i helgen gjorde att vindkraften som mest producerade lika mycket som sex kärnkraftverk. Aldrig förr har svensk vindkraft producerat så mycket, säger Anders Engqvist, chef för Analys och Risk Management på Bixia.

Pressar ner elpriserna ytterligare

När det blåser mycket så pressas elpriserna. Det kommer att märkas i kundernas plånböcker.

– I söndags låg elpriset i Sverige på 10,5 öre per kWh. Veckan innan var priset knappt 19 öre.. Har man ett rörligt elprisavtal så kommer man se att månadsmedelpriset sänks, säger Anders.

Anders Engkvist
 Chef Risk Management/Analys Bixia, 070-57 56 204