Egen solel på Vargöns kyrka

Just nu pågår montering av solpaneler på södertaket till Vargöns kyrka vilket gör dem till första kyrkan i Skara stift med egen solel. Detta är ett led i pastoratets arbete med att minska sin energianvändning och finansieras delvis av pengar från elbolaget Bixias Investeringsfond.

Västra Tunhems pastorat har en välbesökt kyrka i Vargön med många verksamheter och hög energianvändning. För några år sedan började de arbeta aktivt med att energieffektivisera, och med fastighetsansvarig Bengt Mökander i spetsen kom de fram till att bland annat installera solceller på taket.

Solelen ger närmare 40 000 kilowattimmar egen elproduktion

Ansökan till Investeringsfonden skickades in i augusti 2014 och i oktober fick man bygglov från Vänersborgs kommun. Arbetet med monteringen påbörjades i mitten av september i år och beräknas vara klart för slutbesiktning inom en månad.

-Taket vetter perfekt mot söder och kommer att täckas helt med solceller. Totalt blir det 157 paneler som kommer att ge oss cirka 37 000 kilowattimmar egen elproduktion per år. Den överskottsel vi inte använder själva kommer vi att sälja och vi kommer även att sälja elcertifikat, säger Bengt Mökander.

Pastoratet får ett stöd på 200 000 kronor från Bixias Investeringsfond dit det avsätts pengar när kunder köper miljömärkt el Bra Miljöval från företaget.

Allt fler vill bli prosumers

Bixia uppmuntrar den förändring som just nu pågår inom elmarknaden där småskaligheten ökar och intresset för närproducerad förnybar el växer.

- Allt fler tar ett aktivt miljö- och klimatansvar. Både genom att köpa miljömärkt el och genom egna projekt. Många väljer dessutom att bli sina egna producenter, så kallade prosumers, och det är en utveckling vi på Bixia verkligen vill uppmuntra, säger Kim Blomster, miljösamordnare Bixia.

Bengt Mökander, Kyrkogårds- och fastighetschef Västra Tunhems Pastorat, 070-5774529 eller 0521-265855
Anna Fjellner, pressansvarig Bixia, 076-828 58 11, anna.fjellner@bixia.se
Kim Blomster, miljösamordnare Bixia, 070-223 35 46, kim.blomster@bixia.se