Elpriset i maj det lägsta på åtta år

Ostadigt väder med flera lågtryck från väst och en medeltemperatur under det normala har dominerat vädret under maj. Trots det kyliga vädret beräknas maj månads elpris bli det lägsta sedan 2007 enligt elbolaget Bixias rapport. Den största orsaken är den ökade nederbörden som fyller på vattenmagasinen.

Månadsmedelpriset i maj för elområde Stockholm hamnar enligt Bixias prognos på cirka 21 öre per kWh. Den 17 maj var priserna extremt låga – då låg spotpriset i Stockholm på 11 öre, vilket berodde på ökad vindkraft i hela Norden.

- Elpriset har varit lågt under hela våren och till största delen beror det på god tillgång på vattenkraft och utbyggnaden av vindkraft som ger god tillgång vid blåsigt väder. Nu när vattenmagasinen börjar fyllas på ordentligt ser vi att priserna sjunker ytterligare, säger Anders Engkvist, chefsanalytiker på Bixia.

Samtidigt skiljer sig priserna mer mellan de olika elområdena i landet, vilket hänger ihop med kärnkraftsrevisioner och ledningsbegränsningar.

Bixia rekommenderar rörligt elpris

Bixias huvudrekommendation är rörligt pris och företaget gör bedömningen att det kommer att fortsätta vara så en relativt lång tid framöver.

- För hushåll som vill ha kontroll och veta mer exakt vad elen kostar varje månad rekommenderar vi att binda elpriset i ett längre fastprisavtal på tre eller fem år, säger Anders Engkvist.

Anders Engkvist, Chef Risk Management/Analys, 070-57 56 204
Anna Fjellner, pressansvarig, 076-828 58 11