Erikshjälpen ordnar solel till skolor i Bangladesh med stöd från Bixia Miljöfond

Erikshjälpen driver, tillsammans med organisationen Friendship, ett skolprogram på öarna i Jamuna-deltat i Bangladesh. Ett stort problem man har i det fattiga området är avsaknaden av permanent el. Nu har Erikshjälpen fått stöd från elbolaget Bixias miljöfond för att installera solpanelsanläggningar. Elen kommer att ge skolorna möjlighet att använda datorer och program baserade på mobil telefoni.

Elbolaget Bixia driver på utvecklingen för en hållbar framtid. För sjunde året i rad har bolaget delat ut pengar från sin miljöfond för att stötta projekt som bidrar till mer förnybar el. En av årets miljöfondstagare är Erikshjälpen.

- Erikshjälpen och Friendship gör ett fantastiskt jobb och vi är glada över att vår miljöfond kan bidra till ett projekt som gör verklig skillnad i andra delar av världen. Över en miljard människor i världen har inte tillgång till el. Där kan solceller tillgodose behov som vi i Sverige tar för självklart, som exempelvis belysning i skolor och på sjukhus, säger Kim Blomster, miljösamordnare på Bixia.

Förverkliga barns rättigheter

Även förra året beviljades Erikshjälpen stöd ur Bixia Miljöfond, då gick pengarna till en liknande solcellsatsning på landsbygden i Mocambique, där fem skolor utrustades med solceller för belysning av klassrum.

- Vi på Erikshjälpen har barns drömmar som vår drivkraft för att förändra världen. Vi jobbar för att barn som lever i fattigdom och utsatthet ska få ett bättre liv. Det gör vi tillsammans med samarbetspartners och just nu har vi ett hundratal projekt igång i 25 länder. Utan det stöd vi får från företag, organisationer och privatpersoner skulle det inte var möjligt, säger Roland Nissfolk, programkoordinator på Erikshjälpen.

Läs mer om hur solpaneler förändrar för skolor i Bangladesh

Publicerad 2014-12-05 07:04