Elpriserna stiger

Efter en period med rekordlåga elpriser har priset nu börjat stiga mot mer normala nivåer. Det beror främst på den ökade konsumtionen till följd av sjunkande temperaturer samt minskad nederbörd. Priset på el är dock drygt 4 öre lägre per kilowattimma än under samma period förra året. Jämför man med samma period för fem år sedan har elpriset sjunkit med hela 8 öre, enligt elbolaget Bixias veckorapport.

Temperaturen beräknas falla under veckan från några grader över normalt till strax över normaltemperatur.

– Temperaturerna började sjunka redan förra veckan, men påverkade då inte priserna i någon högre utsträckning eftersom vindkraften ökade. Den här veckan sjunker temperaturerna ytterligare samtidigt som den hydrologiska balansen försämras, vilket får till följd att priserna stiger ytterligare, säger Anders Engkvist, analytiker på Bixia.

Låga elpriser på grund av varm och blöt höst

En varm, stundtals nederbördsrik och blåsig höst har pressat elpriserna. Nederbörden gjort att nivån i vattenmagasinen stärkts de senaste veckorna men börjar nu återigen att försvagas.

– Trots att priserna börjar normaliseras något är de ändå låga för årstiden. Den hydrologiska balansen, som stärkts under den senaste månaden, har nu börjat försvagas. Samtidigt är vindkraften fortfarande stabil, vilket gynnar förutsättningarna för fortsatt stabila elpriser den närmsta tiden framåt, säger Anders Engkvist.

Bixia rekommenderar rörligt elpris

Bixias huvudrekommendation är rörligt pris och företaget gör bedömningen att det kommer att fortsätta vara så en relativt lång tid framöver.

– För hushåll som vill ha kontroll och veta mer exakt vad elen kostar varje månad finns också möjlighet att vintersäkra elpriset över vintern eller att binda elpriset i ett längre fastprisavtal på tre eller fem år, säger Anders Engkvist.

Anders Engkvist
 Chef Risk Management/Analys Bixia, 070-57 56 204