Bixia avvecklar sina butiker

Elbolaget Bixia, som för två år sedan etablerade sig i detaljhandeln, väljer nu att avveckla sina butiker. Butiksetableringarna var en strategisk och innovativ satsning för att komma närmare våra kunder och ge en bättre service. Men den allt tuffare konkurrensen på elmarknaden med lägre marginaler som följd, har gjort att vi nu fattat beslutet om att avveckla våra butiker, säger Mikael Hansevi, vd på Bixia.

Butikskonceptet sjösattes under 2012 och idag finns Bixias butiker i Linköping, Malmö, Trollhättan, Uddevalla, Växjö och Örebro. Butikerna kommer att läggas ner successivt.

- Vår bransch står inför förändringar där vår bedömning är att marginalerna kommer att minska ytterligare. Därför var det här en nödvändig åtgärd, samtidigt som vi ständigt arbetar med att utveckla befintliga och nya effektiva försäljningskanaler, säger Mikael Hansevi.

Den lokala närvaron – fortfarande en kärnfråga

För Bixia, som ägs av tio lokala energibolag, är den lokala närvaron viktig.

– Självklart är närheten till kunderna fortfarande en central del i vår strategi. Med våra tio lokala kontor och effektiva kundtjänst kommer vi att jobba vidare för att ge kunderna den bästa personliga servicen, säger Mikael Hansevi.

Mikael Hansevi, vd Bixia AB, tfn 070-607 81 44
Anna Fjellner, pressansvarig, tfn 076-828 58 11