Bixia lanserar elpris i realtid

Nu lanserar Bixia en helt ny produkt, Bixia timma, som gör det möjligt att sänka dina elkostnader.

- Är man aktiv och använder elen när den är som billigast på dygnet sparar man både pengar och miljön, berättar Joakim Borén, privatmarknadschef på Bixia.

Man kan spara pengar om man engagerar sig i sin elförbrukning. Studier har visat på att kunder som är medvetna om sin elanvändning automatiskt ändrar sitt beteende och använder mindre el.

Minska dina elkostnader med 15-20 procent

Det kan vara lönsamt för många att byta från vanligt rörligt elavtal med ett genomsnittspris per månad till ett rörligt elavtal som baseras på ett timmätt pris. En helt vanlig måndag sker det en prishöjning från kl 07.00 på morgonen för att vara som högst runt lunchtid, efter klockan 18.00 sjunker priserna igen.  Det kan skilja så mycket som 10 öre mellan högsta och lägsta pris samma dygn under normala förhållanden.

- Ett hushåll med en elanvändning på 20 000 kWh per år brukar ha en besparingspotential på cirka 15-20 procent vilket i pengar är cirka 3000 kronor. Så det gör skillnad, berättar Joakim Borén, chef privatmarknad.

Aware Clock håller koll på elanvändningen

Aware Clock är, som är utvecklad av Interactive Institute, mäter på ett enkelt och smart sätt elanvändningen i hemmet och visar på ett tydligt sätt hushållets elanvändning i realtid.

- Just att den visualiserar elförbrukningen, är designad och pedagogisk gör att den skiljer sig från de flesta andra elmätare.

Aware Clock kopplas upp via trådlöst nätverk så du även kan följa elanvändningen via en app i din smartphone. Appen visar också ditt aktuella elpris timme för timme.

- Med hjälp av Aware Clock följer man elanvändning i hemmet och gör det enklare att välja hur man vill använda sin el, berättar Joakim Borén.

För mer information kontakta gärna:
Joakim Borén, chef privatmarknad, Bixia, 073-351 47 48
Anna Fjellner, pressansvarig, Bixia, 076-828 58 11

Fakta timpris

Elpriset styrs av tillgång och efterfrågan. Dagtid kräver många av våra industrier stora mängder el, vilket gör att priset går upp. Under kvällar och helger minskar efterfrågan och därmed också priset.

Spara pengar

Om du tecknar avtalet Bixia Timma kommer elanvändningen att mätas per timma i stället för per månad. Eftersom priset varierar under dygnet ger det möjlighet att spara pengar.

Passar Bixia Timma mig?

Bixia Timma riktar sig till dig som är en aktiv konsument och är engagerad i din elanvändning. Om du har koll på elpriserna och är beredd att styra om din elanvändning till perioder med lägre pris, så kan produkten vara lönsam för dig.

Timma för timma

Din elanvändning kan du följa, timma för timma, via Mina
Sidor på www.bixia.se eller via Aware Clock och en tillhörande app. För att produkten ska fungera behöver ditt nätbolag ställa om din elmätare. Detta är kostnadsfritt och vi tar hand om kontakten med nätbolaget.

Aktuella timpriser

Vill du se de aktuella timpriserna kan du klicka in på Nordpools webbplats.

Intresserad?

Kontakta Bixias kundtjänst på telefon 0771-16 17 18, eller slå en signal till ditt lokala kontor.

Publicerad 2013-02-01 06:22