Bixia köper fem vindkraftverk av Siemens

Elbolaget Bixia köper fem vindkraftverk av Siemens. Verken har en gemensam effekt på 11,5 MW och planeras uppföras och driftsättas i Nässjö, Fredriksdal, redan under hösten 2012.

- Bixia fortsätter göra skillnad på riktigt. Nu bygger vi ytterligare fem verk för ett antal större kunder. Verken har en total effekt på 11,5 MW och förväntas generera drygt 30 GWh i ny förnybar kraftproduktion. Det motsvarar energianvändningen för cirka 1500 villor inkl. uppvärmning, säger Tom Istgren vd på Bixia.

- Under året kommer vi att göra ytterligare investeringar i vindkraftsproduktion. Trots att elpriserna för närvarande är förhållandevis låga är vår bedömning att det finns substans och behov för fortsatt utbyggnad av förnybar kraftproduktion, säger Tom Istgren.

Efter uppförandet av den havsbaserade vindkraftparken Lillgrund söder om Öresundsbron 2007 har Siemens etablerat sig som ledande leverantör av landbaserade vindkraftslösningar i Sverige. Framtill idag har Siemens installerat totalt mer än 220 MW vindkraft i Sverige.

- Det här är den första vindkraftparken som vi levererar till Bixia och det känns mycket roligt att Siemens fått det förtroendet. Våra kunder vet att de får både hög kvalitet och tillförlitlighet och vi ser detta avtal som starten på ett långsiktigt samarbete med Bixia, säger Hans Carlsson, divisionschef för förnybar energi på Siemens AB.

För ytterligare information kontakta gärna:
Tom Istgren, vd Bixia AB, 070-313 79 42
Anna Fjellner, pressansvarig Bixia AB, 076-828 58 11