Bixia logo

El till timpris

Som du vet styrs ju elpriset av tillgång och efterfrågan. Dagtid kräver många av våra industrier stora mängder el, vilket gör att timpriset går upp. Under kvällar och helger minskar efterfrågan och därmed också priset. Om du tecknar avtalet Bixia Timma kommer din elanvändning att mätas per timma i stället för per månad och eftersom priset varierar under dygnet ger det dig en möjlighet att spara pengar. Kanske kan du tvätta på kvällen eller under helgen? Eller vänta med att sätta på diskmaskinen till du går och lägger dig.

Timpriset styrs av tillgång och efterfrågan

Din elanvändning kan du följa, timma för timma, via Mina Sidor. Vill du se aktuella timpriser kan du klicka in på www.nordpoolspot.com.

Elpriset fastställs utifrån din timförbrukning och baseras på Nord Pools Elspotpris för aktuellt elområde. Vårt påslag samt energiskatt och moms tillkommer.

 

Hur fungerar timpris?

När du tecknar vårt timpris Bixia Timma kontaktar Bixia ditt nätbolag. Nätbolaget har då tre månader på sig att ställa om din mätare till timmätning. Detta innebär att det kan ta upp till tre månader innan avtalet kan starta.

www.ei.se kan du läsa mer om timmätning för aktiva elkunder.

Vanliga frågor och svar om timpris

Vem kan få timmätning?
Den som har ett säkringsabonnemang upp till 63 Ampere och tecknar Bixia Timma.

Hur gör jag för att få timmätning?
Genom att teckna Bixia Timma debiteras du utifrån elanvändning per timma.

Måste jag ha en särskild elmätare för att få timmätning?
Du måste ha en elmätare som klarar av att mäta elanvändningen per timma. Vissa mätare klarar detta redan idag, men andra behöver ändras alternativt bytas ut. Detta sker genom att vi på Bixia kontaktar elnätsföretaget efter att Bixia Timma har tecknats.

Hur redovisas timmätningen?
Det skiljer sig mellan olika elnätsföretag men det ska åtminstone redovisa din timmätta elanvändning varje månad.

Från när kan jag få timmätning?
Du kan teckna Bixia Timma när du vill hos oss men det kan ta upp till tre månader innan den nya mätningen börjar beroende på förutsättningarna i respektive nätområde.

Kommer det att kosta någonting att få timmätning?
Nej, timmätningen i sig kostar inget extra. Eventuellt mätarbyte kommer inte heller att innebära någon kostnad för dig som kund.

Innebär det krångel för mig i form av någon installation om jag väljer timmätning?
Nej, för dig som kund är det inget krångel. För elnätsföretaget beror det på vilken typ av mätare som är installerad hos dig. Vissa mätare måste bytas ut medan andra bara kräver en omprogrammering.

Hur kan jag proaktivt anpassa min elanvändning efter den rörliga timprissättningen?
Elpriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool Spot beräknas ett dygn i förväg och timpriserna för det kommande dygnet finns att läsa på Nord Pools hemsida (www.nordpoolspot.com) från ca kl 13:00. Observera att priset varierar beroende på i vilket elområde som användningen sker.

Kommer min månadskostnad för elen att variera mer med timmätning än månadsmätning?
Ja, det kan bli så. Ett avtal med rörligt pris med månadsmätning innebär att du betalar ett genomsnittspris för hela månaden. När du har ett avtal som baseras på timmätning bör du se över och ha koll på att du inte använder mycket el de timmar när elen kostar som mest. Hur man gör detta är helt individuellt, men det finns olika utrustningar att köpa som oftast benämns i detaljhandeln som ”smarta hem”.

Måste min mätare bytas?
Ungefär var tionde mätare i Sverige klarar inte timmätning utan kommer att behöva bytas. Vi på Bixia kontaktar ditt elnätsföretag efter att ett avtal har ingåtts. Elnätsföretaget planerar ett mätarbyte om det är nödvändigt för att få timmätning att fungera. För ett eventuellt mätarbyte kommer du som kund att få information om detta. Detta kommer såklart inte att innebära några kostnader för dig som kund.

Teckna el till timpris

Med Bixia Timma riktar vi oss till den aktive konsumenten. Om du är engagerad i din energiförbrukning och är beredd att ha koll på elpriserna dagligen så kan Bixia Timma vara lönsamt för dig. För att teckna Bixia Timma ber vi dig kontakta kundservice på telefonnummer 0771-16 17 18, eller via e-post: kundservice@bixia.se.

Se alla våra elpriser